تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
plusresetminus
۰
کد مطلب : ۳۶۳۹۳
این روزها یکی از جنجالی ترین حوزه های مورد بحث در دنیای فناوری , واقعیت افزوده یا Augmented Reality است . واقعیت افزوده (AR) لایه ی دیجیتالی از محتوا است که از زاویه ی دید دوربین موبایل یا تبلت یا وب کم و … روی دید کاربر قرار می گیرد و به این طریق اطلاعات و یا اشیاء جدیدی را به محیط واقعی اضافه می کند . 

زیر شاخه های واقعیت افزوده:
واقعیت افزوده بطور کلی به سه شاخه ی اصلی یعنی سیستم های Pattern based , Location based و Gesture based تقسیم می شود که در زیر توضیح و شرح مختصری از این فناوری ها داده می شود .
Pattern based (مبتنی بر الگو) : در این نوع از فناوری واقعیت افزوده , اپلیکیشن طرح یا طرح هایی را بر اساس الگوی آنها شناسایی می کند و کاربر می تواند با دسترسی به این الگوها محتوای مورد نظر سفارش دهنده اپلیکیشن را بروی آن الگو مشاهده نماید .
 


Location Based (مبتنی بر مکان) : در این نوع از فناوری واقعیت افزوده , اپلیکیشن محتوای کاربردی را بر اساس مکان کاربر که توسط GPS و مراکز مخابراتی فراهم می شود در قالب واقعیت افزوده در اختیار کاربر قرار می دهد و کاربر می تواند علائم , اشیا, و محتوای سفارش دهنده اپلیکشین را بر اساس مکان جغرافیایی که در آن قرار دارد مشاهده نماید .
 


Gesture Based (مبتنی بر بدن) : در این نوع از فناوری واقعیت افزوده , نرم افزار بوسیله ی دوربین مخصوص حاوی حسگر عمق (نظیر Microsoft Kinect ) , می تواند حرکات مختلف بدن کاربر را تشخیص و بر اساس آنها از کاربر ورودی و دستور دریافت نماید . این نوع از فناوری در آغاز در بازی های رایانه ای مورد استفاده قرار می گرفت اما با گذشت زمان توسعه دهندگان نرم افزار پی به پتانسیل بالای این فناوری در نرم افزارهای کاربردی و رابط های کاربری بردند و امروزه این نوع فناوری در موارد کاربردی مختلف قابل استفاده می باشد .


بحث واقعیت افزوده در ایران از اوایل سال ۹۲ با انتشار اولین اپلیکیشن واقعیت افزوده ایران به سفارش گروه بزرگ صنعتی ایران خودرو تحت نام "واقعیت افزوده رانا" و انتشار تیزر تبلیغاتی آن در صدا و سیما و پخش مصاحبه های متعدد در رسانه ها داغ شد (لینک دانلود) . این اپلیکیشن بروی سیستم عامل های رایج Android و iOS قابل نصب بوده کاربران با استفاده از این اپلیکیشن می توانستند خودرو رانا را بطور کاملا سه بعدی به محیط اضافه کرده و حتی رنگ های آنرا نیز تغییر دهند . همچنین با توجه به استقبال بسیار خوبی که از این اپلیکیشن انجام شد اپلیکیشن های واقعیت افزوده دیگر نیز برای سایر خودروهای این گروه تولید شده و آماده ی انتشار می باشند . این اپلیکیشن های جدید نیز همانند اپلیکیشن "واقعیت افزوده رانا" توسط "شرکت واقعیت افزوده پندار" تهیه و تولید شده است . شرکت پندار اولین شرکت واقعیت افزوده ایران است که بطور تخصصی راه حل های کاربردی و تبلیغاتی در حوزه ی واقعیت افزوده را به کاربران ارائه می دهد . این شرکت در تمامی حوزه های واقعیت افزوده اعم از فناوری های مبتنی بر الگو (pattern-based) , مبتنی بر مکان (location-based) و مبتنی بر بدن (gesture-based) فعالیت می کند و تاکنون فعالیت ها و محصولات آن در رسانه های مختلف داخلی و خارجی نظیر Wired , VentureBeat, GigaOM, the Creators Project , و ... مورد توجه قرار گرفته است . شرکت پندار بعنوان مجری فناوری واقعیت افزوده در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی الکامپ با شعار "زندگی هوشمند , آینده روشن" قصد دارد عموم مردم را هر چه بیشتر با این فناوری آشنا نماید .
این شرکت در پاییز ۹۱ اولین نمونه ی واقعیت افزوده بازی محبوب پرندگان خشمگین (Angry Birds) در دنیا را تحت نام Angry Birds AR منتشر کرد که مورد توجه رسانه های فناوری مختلف دنیا قرار گرفت .
 

گزیده ی از این نقدها در زیر آورده شده است :
"angry birds space خوب بود , اما بنظر میرسه یک شرکت ایرانی راه حل بهتری برای ادامه مجموعه پرندگان خشمگین پیدا کرده است ... "
"عینک گوگل را فراموش کنید , آینده ی ترمیناتوری را فراموش کنید , چون بهترین ابتکار در حوزه واقعیت افزوده رونمایی شد , Angry Birds AR ! ... "
"شاید Rovio ادامه ی بازی پرندگان خشمگین یعنی "خوکهای بد" رو سه شنبه منتشر کرده باشه اما من بیشتر تحت تاثیر نسخه ای از پرندگان خشمگین هستم که توسط پندار تولید شده ..."
"خلاقانه ترین نسخه ی پرندگان خشمگین که تا به حال ساخته شده است , اما نه بوسیله ی Rovio . بلکه توسط یک شرکت ایرانی بنام پندار ! ... "
"در حالی که سازندگان بازی پرندگان خشمگین خودشون رو برای ساخت ادامه ی این بازی یعنی "خوکهای بد(bad piggies)" آماده می کنند یک شرکت ایرانی بنام پندار تمام توجهات رو با نسخه ی واقعیت افزوده این بازی بخودش جلب کرده ... "
در زیر لینک های دانلود اپلیکیشن و تیزر "واقعیت افزوده رانا" برای سیستم عامل های Android و iOS آورده شده است .
http://itunes.apple.com/us/app/runna/id۶۵۴۵۵۳۱۰۶?mt=۸
• http://www.cafebazaar.ir/app/com.smtabatabaie.RunnaAR/?l=fa

لینک آپارات برای embed کردن تیزر تلوزیونی "واقعیت افزوده رانا"
http://www.aparat.com/v/zxJ۹N

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین