تاریخ انتشارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵
plusresetminus
رئیس جمهور در مراسم افتتاح دو طرح عمرانی در خراسان رضوی:

دولت علاوه بر طرح های سنواتی، دو برنامه ویژه برای حمایت عملی از تولید ملی دارد

حزب الله نيوز:رییس جمهور با تاکید بر اهتمام ویژه مسئولان و تلاش گسترده در جهت تحقق شعار حمایت از تولید ملی اظهار داشت: دولت دو برنامه مشخص در بخش های کشاورزی و صنعت به منظور برداشتن گام های بلند و موثر در زمینه حمایت عملی از تولید ملی تعیین کرده است.
۰
کد مطلب : ۸۶۳
دولت علاوه بر طرح های سنواتی، دو برنامه ویژه برای حمایت عملی از تولید ملی دارد

دولت دو برنامه مشخص در بخش های کشاورزی و صنعت به منظور برداشتن گام های بلند و موثر در زمینه حمایت عملی از تولید ملی تعیین کرده است.

 رییس جمهور با تاکید بر اهتمام ویژه مسئولان و تلاش گسترده در جهت تحقق شعار حمایت از تولید ملی اظهار داشت: دولت دو برنامه مشخص در بخش های کشاورزی و صنعت به منظور برداشتن گام های بلند و موثر در زمینه حمایت عملی از تولید ملی تعیین کرده است.

به گزارش حزب الله نيوز ،دکتر محمود احمدی نژاد  در مراسم افتتاح 17 هزار و پانصد واحد مسکن مهر و 575 کیلومتر راه شهری و روستایی در خراسان رضوی، با بیان اینکه امروز ساختن ایران یک ماموریت الهی، انقلابی و انسانی است، گفت: برکشیدن ایران به قله های عزت، اقتدار و شرف در حقیقت برکشیدن نوع انسان به قله های کمال انسانی و الهی است.

رییس جمهور تصریح کرد: امروز هر کس برای ارزش های انسانی و الهی جامعه بشری دلسوزی می کند، باید برای پیشرفت و آبادانی ایران تلاش داشته باشد.

دکتر احمدی نژاد گسترش تولید و افزایش ثروت ملی را یکی از زمینه های پیشرفت و‌ آبادانی کشور دانست و خاطرنشان کرد: عده ای در گذشته و حال باور نداشته و ندارند که ایران می تواند با اندیشه، سرمایه و کار و تلاش ایرانی ساخته شود و قله های عزت و کمال را فتح کند، اما باورها و اعتقادات ملت ایران و کارهای بزرگی که در طول تاریخ به خصوص در دوره اسلامی انجام شد، نظیر پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی ملت در صحنه های گوناگون بخصوص در برابر قدرت های جهانخوار، این باور را تعمیق و گسترش داد.

رییس جمهور با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی ساختن کشور تولید است که باید در جهت گسترش و ارتقای سطح آن تلاش های بی شائبه ای صورت گیرد، گفت: در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بویژه در سالهای اخیر گام های بلندی در این زمینه برداشته شده است، به گونه ای که میزان صادرات غیر نفتی کشور، اوایل انقلاب کمتر از یک میلیارد دلار در سال بود و این میزان در ابتدای دولت نهم به 6.8 دهم میلیارد دلار رسیده بود.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه همواره برابر کردن میزان صادرات و واردات جزء آرزوهای مسئولان کشور بوده است، گفت: خوشبختانه با همت، عزم و بسیج ملی در سال گذشته رقم بیش از 46 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور در برابر کمتر از 60 میلیارد واردات به دست آمده است که با همت مسئولان این ارقام می تواند برابر شده و به جایی برسیم که میزان صادرات غیر نفتی از واردات بیشتر باشد و این به معنای بی نیازی بودجه سنواتی کشور به تزریق درآمد نفتی و امکان استفاده از درآمدهای نفتی در کارهای اساسی کشور است.

رییس جمهور تصریح کرد: می توانیم کشور را با تولیدات داخلی اداره کرده و حتی به جایی برسیم که تولیدات خود را به کشورهای جهان صادر کنیم که البته باید این تولیدات با کیفیت خوب و قیمت مناسب و رقابتی ارائه شوند.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه امسال بنا به دلایلی بر تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی تاکید شده است،‌ گفت: دولت علاوه بر دیگر اقدامات خود از جمله طرح های مسکن مهر و اجرای پروژه های زیربنایی در کشور، به منظور گسترش و توجه ویژه به تولید ملی دو برنامه مشخص را تعیین کرده است که یکی از این بخش ها تلاش در جهت گسترش کشاورزی در کشور است.

رییس جمهور ادامه داد: از حدود 4 دهه پیش برنامه ریزان کشور بر این باورند که ظرفیت تولید کشاورزی امکان گسترش نداشته و ارزش افزوده در این بخش پایین است و این موضوع باعث شده تا سرمایه های اصلی کشور به سایر بخش ها اختصاص یافته و کشاورزی از توجه کافی محروم باشد.

دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه گسترش کشاورزی و سودآوری و اشتغالزایی در این بخش نیازمند زمین، آب، نیروی انسانی پر همت و منابع مالی است که همه اینها در کشور وجود دارد، ‌گفت: در سراسر کشور 36 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که در حال حاضر تنها حدود 18 میلیون هکتار آن تحت کشت قرار می گیرد و از این میزان نیز بیش از 8 میلیون هکتار آن کشت آبی و بیش از 9 میلیون هکتار تحت کشت دیم است.

رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم تغییر شیوه آبیاری در بخش کشاورزی،‌ اظهار داشت: سالانه و به طور متوسط در کشور 450 میلیون متر مکعب بارندگی وجود دارد که تنها در حدود 92 میلیارد متر مکعب آن در کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد و در ازای هر کیلو محصول در کشور حدود 800 تا 900 کیلو آب مصرف می شود که باید با تغییر شیوه های آبیاری این معادله اصلاح شده، به طوری که مصرف آب برای هر کیلو محصول به حدود 100 لیتر برسد.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به مزیت های استفاده از کشت های گلخانه ای و حداقل استفاده از آب و محصول فراوان در این نوع کشت، خاطرنشان کرد: غذا و نیازهای کشاورزی، همواره جزء نیازهای ثابت بشر بوده است و ما اگر به جایی برسیم که با استفاده از آب موجود بتوانیم سه برابر محصول تولید کنیم، در صادرات نیز موفق خواهیم بود.

رییس جمهور تصریح کرد: در سال 90 در حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان یارانه برای تغییر شیوه های آبیاری در اختیار کشاورزان قرار داده شده که اگر لازم باشد، این میزان افزایش خواهد یافت.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه برخی از مناطق کشور از جمله مناطق کویری و مرکزی ایران دچار مشکل کم آبی هستند، گفت: دولت برای مهار تمام آبهای سطحی کشور برنامه ریزی کرده و علاوه بر آن، چند طرح بزرگ ملی نیز در خصوص انتقال آب به این مناطق در دستور کار قرار دارد.

رییس جمهور افزود: موافقت نامه انتقال آب تاجیکستان از مسیر افغانستان به ایران و نیز انتقال آب از دریای عمان و مازندران که مطالعات آن انجام شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، از جمله طرح هایی است که دولت در جهت انتقال آب به استان های مرکزی و کویری کشور در دستور کار دارد.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه حجم اقتصاد ایران در حدود 1250 هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: اگر تنها 5 درصد از این میزان وارد عرصه کشاورزی شود، انقلاب بزرگی در کشاورزی کشور به وجود خواهد آمد و این در حالی است که دولت سال گذشته 10 درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی را برای توسعه کشاورزی اختصاص داده که این میزان امسال با توجه به پیش بینی که در بودجه شده به 25 درصد افزایش خواهد یافت.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تاریخ کشور دولت نهم و دهم توانست، بخشی از درآمد نفت را تحت عنوان صندوق توسعه ملی، ذخیره کند و این در حالی است که همواره طی دهه های اخیر دولت ها درآمد نفت کشور را طی همان سال در بودجه کشور هزینه می کردند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه در 2 سال گذشته، 35 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی برای کشور ذخیره شده است که این کار در کنار انجام اقدامات بسیار بزرگ از جمله اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، صورت گرفته است، گفت: به فضل الهی این میزان می تواند تا پایان سال جاری به 55 میلیارد دلار افزایش یابد.

رییس جمهور همچنین با اشاره به وجود نیروی انسانی متخصص برای حضور فعال در عرصه کشاورزی، گفت: در حال حاضر 140 هزار مهندس و فارغ التحصیل کشاورزی در سطوح مختلف علمی، در کشور وجود دارند که می توانند در بخش های مختلف کشاورزی و دامپروری کار کنند.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: دولت در راستای گسترش کشاورزی در کشور تصمیم گرفته در سال 91 حداقل، 2 میلیون هکتار به زمین های زیر کشت کشور اضافه کند که تحقق این هدف نیازمند عزم و اراده جدی مردم و مسئولان است تا همانگونه که با عزم و اراده توانستند در جهت برطرف کردن مشکل مسکن در کشور اقدامات خوبی را انجام دهند در این زمینه نیز مشارکتی فعال داشته باشند.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود یکی از مشکلات پیش روی مردم را ساختارها و پیچیدگی های اداری موجود دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا و در جهت برطرف شدن این قبیل مشکلات ستادی در استان ها تشکیل شده و اختیارات وزیر جهادکشاورزی و نیرو در خصوص اعطای زمین و منابع آبی به استانداران و فرمانداران تفویض اختیار شده تا در جهت تسهیل شرایط اقدامات موثری انجام شود.

دکتر احمدی نژاد با انتقاد از گسترش بی رویه شهرهای بزرگ و مهاجرت مردم از روستا به شهر گفت: گسترش شهرها و مهاجرت مردم به آنجا در حقیقت به معنای گسترش مصرف بی رویه بدون تولید خواهد بود.

رییس جمهور توجه ویژه به بخش صنعت را از دیگر برنامه های دولت در جهت حمایت از تولید ملی برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه پایه صنعت در کشور ما بر مونتاژ بنا نهاده شده و صنعت وابسته به کمک های دولت شده است که در این بخش نیز همانند بخش کشاورزی ساختاری تعبیه شده و باید با اقدامات و تلاش های گسترده شاهد جهش در آن باشیم.

دکتر احمدی نژاد افزود: ملتی که توانسته به فناوری فضایی، ارسال ماهواره ها به فضا و دانش هسته ای، بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی دست پیدا کند، قطعا می تواند در صنایع مختلف نیز پیشرفت های بزرگی داشته باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز نام ایران نام خوشایندی برای ملت ها است و آنان به خاطر فرهنگ، آرمان و ایستادگی علاقمند به ملت ایران هستند، گفت: رسیدن به پیشرفت و آبادانی نیازمند عزم ملی است و همه مردم و مسئولان در هر جا که هستند باید در این راستا تلاش کنند چرا که ما ملتی به هم پیوسته، متحد و با عزم و اراده هستیم و این ملت با اتحاد خود همواره در صحنه های مختلف تاثیر گذار بوده و توانسته استکبار را به زانو درآورد.

در این مراسم پیش از سخنان رییس جمهور نیکزاد وزیر راه و شهرسازی گزارشی از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در زمینه گسترش راههای کشور و اجرا و تکمیل طرح های مسکن مهر ارائه کرد.

همچنین دکتر احمدی نژاد در این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس ضمن شنیدن گزارش فرمانداران شهرهای نیشابور، سبزوار، تربت جام و تربت حیدریه در جریان چگونگی اعطای واحدهای مسکونی مسکن مهر به مالکان آنها قرار گرفت.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین