کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرهنگی در نشست خبری:

مجلس مصوبه‌ای درباره غربالگری نوزادان پیش از تولد نداشته است

باشگاه خبرنگاران جوان , 27 دی 1399 ساعت 16:00

حزب الله:سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی مصوبه ای درباره حذف اجبار غربالگری نداشته است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، محمد حسن فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در نشست خبری گفت: مجلس شورای اسلامی مصوبه ای درباره حذف اجبار غربالگری نداشته و هیچ کجای پارلمان چنین امری به تصویب نرسیده است.
وی افزود: مبحث غربالگری بانوان باردار در کمیسیون‌های مجلس مطرح نشده و به صورت جدی مورد بحث قرار ندارد بلکه تنها در یکی از فراکسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفته که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: بحث غربالگری بانوان باردار در فراکسیون ویژه خانواده مطرح، اما تصویب نشده است، البته گاهی موضوعی در یک فراکسیون غیر سیاسی مطرح می‌شود یا برخی مواقع نمایندگان تنها به طرح دیدگاه خود می‌پردازند که ما نباید این را به عنوان نظر مجلس منعکس کنیم چرا که مجلس رای خود را در مصوبات منعکس می‌کند.
فرهنگی بیان کرد: وقتی نماینده‌ای بحثی را مطرح می‌کند نباید آن را به عنوان نظر مجلس تلقی کرد، البته طبق اصل ۸۴ قانون اساسی نمایندگان در اظهار نظر آزاد هستند.
وی افزود: تصویب یک فوریت، دوفوریت و یا حتی مصوبات کمیسیون را نمیتوان مصوبه مجلس تلقی کرد، گاهی مجلس به یک دو فوریتی دو سوم رای داده، اما بعد به این نتیجه می‌رسیم که اجرای آن مصوبه به صلاح کشور نیست؛ همچنین ممکن است طرحی اعلام وصول شود، اما در نهایت تغییرات اساسی داشته و متفاوت از آنچه در اول بوده در صحن مجلس مطرح شود.

فرهنگی با اشاره به دستور کار مجلس گفت: در دستور هفته گذشته نهایی شدن قانون انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم و شاهد بودیم در برخی رسانه‌ها مطالبی خلاف واقع منتشر و منعکس شد آنچه در مجلس تصویب شده و به تایید نهایی شورای نگهبان رسیده هیچ محدودیتی برای داوطلبان واجد شرایط ایجاد نکرده است و مهمترین محدودیت ۴ سال تجربه مدیریت در سطح ملی و داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد است .
وی بیان کرد: هیچ محدودیتی در مصوبات وجود نداشته است مگر ضابطه‌مند کردن روند ثبت نام، پذیرش و عدم پذیرش هنگام ثبت نام توسط نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری.
فرهنگی ادامه داد: مجلس همچنین هفته گذشته به اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها ورود کرد و کلیات آن به تصویب رسید، که برای بررسی بیشتر و کارشناسی مجدد به کمیسیون شورا‌ها ارجاع شد.
وی درباره برنامه‌های این هفته مجلس گفت: یکی دیگر از موضوعات مهمی که مورد بررسی قرار می‌گرفت و بین شورای نگهبان در رفت و آمد بود موضوع جرم انگاری اهانت به اقوام و ادیان رسمی و مذاهب رسمی در کشور است؛ ما در گذشته شاهد بودیم گاهی اوقات یک موضوعی مطرح می‌شد و بخشی از کشور را ملتهب می‌کرد در حالی که در هیچ جای قانون مجازات اسلامی موارد خاص، جرم انگاری نشده بود مگر اینکه این مسئله جنبه ضد امنیت ملی پیدا می‌کرد؛ لذا این مسئله برای اولین بار این موضوع جرم انگاری شده و دوباره با رفع ایرادات شورای نگهبان ارجاع شد؛ امیدواریم با نهایی شدن این قانون یکی از نیاز‌های بخش کیفری قانون مجازات اسلامی تکمیل شود و دیگر شاهد  اتفاقاتی که باعث التهاب در بخشی از کشور می‌شود، نباشیم.
فرهنگی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن موضوعات مربوط به شورا‌های حل اختلاف گفت: دراین زمینه اختلاف دیدگاه‌های هم در قوه قضاییه و هم در مجلس وجود دارد که باید منتظر باشیم تا بر اساس گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره جزئیات آن‌ها تصمیم‌گیری شود.
وی تاکید کرد: کلیات طرح فولاد پس از تصویب به کمیسیون ارجاع شد و در این زمینه حرف‌ها و حدیث‌های مختلف از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شد که خلاف واقع بود و هدف کمیسیون صنایع مجلس این بود که به این مسئله نظم بدهد چرا که صنعت فولاد اثرات گسترده‌ای در انواع تولیدات داخلی مانند صنعت خودروسازی، لوازم خانگی و صنعت ساختمان دارد.
فرهنگی گفت: افرادی که این روز‌ها در بخش معادن و ذخایر فولادی کشور اظهار نظری داشتند، باید توجه داشته باشند که ذخایر زیرزمینی مال آن‌ها نیست و ذخایر معدنی از آن عموم ملت است، طبیعتا سیاست‌گذاری که در این بخش شده است باید به نفع عموم جامعه باشد.
وی با اشاره به برنامه کمیسیون‌ها در این هفته تصریح کرد: پنج نفر از وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان حاضر خواهند شد.
سخنگوی هیئت رئیسه درباره برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه از سوی رئیس مجلس گفت: احتمالا آقای قالیباف در آینده نشست‌هایی از این دست داشته باشد، اما بنده فعلا از آن بی اطلاع هستم.


کد مطلب: 245316

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/245316/مجلس-مصوبه-ای-درباره-غربالگری-نوزادان-پیش-تولد-نداشته

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com