تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
plusresetminus
حزب الله:با کشف مجموعه‌ای از تابوت‌های باستانی در مصر یک طومار باستانی نیز کشف شده است.
۰
کد مطلب : ۲۴۵۵۶۰
کشف بخشی از «کتاب مردگان» مصریان باستان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، چندی پیش خبر کشف یک معبد خاکسپاری متعلق به ملکه «نئارتی» در نزدیکی هرم همسرش، فرعون «تتی» که بین ۲۳۲۳  پیش از میلاد تا ۲۲۹۱  پیش از میلاد بر مصر فرمانروایی می‌کرد اعلام شد.
باستان‌شناسان علاوه بر این معبد باستانی، موفق شدند مجموعه‎‌ای از دالان‌هایی را که تابوت‌های باستانی در آن‌ها قرار داشت در نزدیکی هرم «تتی» کشف کنند. تابوت‌ها به افرادی تعلق دارند که در دوران دودمان هجدهم و نوزدهم مصر باستان زندگی می‌کردند.
یکی از قابل‌توجه‌ترین آثاری که در این دالان‌ها کشف شد یک پاپیروس چهارمتری است که فصل هفدهم «کتاب مردگان» بر روی آن نوشته شده است. «کتاب مردگان» به متونی گفته می‌شود که مصریان باستان از آن برای راهنمایی کردن مردگان در دنیای پس از مرگ استفاده می‌کردند.
«Pwkhaef» نام صاحب پاپیروس است که بر روی آن نوشته شده است. همین نام روی یکی از تابوت‌های چوبی که در این دالان‌ها کشف شده و بر روی چهار مجسمه‌ای که برای خدمت کردن به صاحب تابوت در دنیای پس از مرگ در کنار تابوتش قرار داده شده دیده می‌شود.
با این‌که متخصصان هنوز بررسی این پاپیروس را به پایان نرسانده‌اند، اما نسخه‌های دیگر موجود از فصل ۱۷ «کتاب مردگان» نشان می‌دهد این متن شامل مجموعه‌ای از سوال‌ها و پاسخ‌ها است.
باستان‌شناسان در یکی دیگر از این دالان‌ها لوحی سنگی کشف کرده‌اند که به مردی به نام «Khaptah»  یکی از خادمان فرعون و همسرش «Mwtemwia» تعلق دارد. در بخش بالایی این لوح این زوج درحالی که به «ازیریس» ایزد جهان پس از مرگ ادای احترام می‌کنند دیده می‌شوند و در بخش پایینی لوح تصویری از این زوج که بر روی صندلی نشسته‌اند و شش فرزندشان که در مقابل آن‌ها قرار دارند نقش بسته‌ است. سه دختر این زوج درحالی که گل‌های نیلوفر آبی را استشمام می‌کنند و سه پسر درحالی که ایستاده‌اند دیده می‌شوند.
باستان‌شناسان مطمئن نیستند که «Khaptah» به کدام یک از فراعنه مصر باستان خدمت می‌کرده است، اما احتمال می‌رود که او از خادمان «رامسس دوم» بوده باشد. بخشی از نوشته‌ای که بر روی این لوح حک شده است نشان می‌دهد نام دو نفر از فرزندان «Khaptah» از اعضای خانواده «رامسس دوم» برگرفته شده است.
از دیگر کشفیات‌ قابل توجه اخیر باستان‌شناسان به کشف یک تبر برنزی، یک تخته بازی، مجسمه‌ای از «ازیریس» و چندین مومیایی می‌توان اشاره کرد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین