تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
plusresetminus
حزب الله: در میان خبرهای وحشتناک شیوع ویروس جهش‌یافته و مرگبار کرونا که به کرونای انگلیسی معروف شده، خبر امیدوارکننده این است که واکسن ایرانی «کووایران برکت» که مراحل نهایی مطالعاتی و تست انسانی را می‌گذراند، در برابر ویروس جهش‌یافته نیز ایمنی ایجاد می‌کند و این موضوع می‌تواند موجب تحولی در بحث ایجاد ایمنی در مقابل این ویروس منحوس شود.
۰
کد مطلب : ۲۴۷۸۳۷
اظهارات تازه «محرز» درباره واکسن ایرانی کرونا
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در ایام دهه‌ فجر اعلام شد واکسن ایرانی «کووایران برکت» می‌تواند در برابر کرونای انگلیسی ایمنی به وجود بیاورد. اگر چه یک بار فایزر ـ‌ بیون‌تک گزارشی منتشر کردند و مدعی شدند واکسن آنها در برابر ویروس جهش‌یافته موثر است اما سایر گزارش‌ها نشان می‌دهد هنوز تحقیق متقنی درباره ایجاد آنتی‌بادی لازم توسط واکسن‌ها در مقابل ویروس جهش‌یافته کرونا منتشر نشده است.

در این شرایط انتشار اخبار امیدوارکننده از نتایج مثبت واکسن ایرانی در مقابله با ویروس انگلیسی باعث مسرت شده است. اگر واکسن «کوو ایران برکت» بتواند تست‌های انسانی مربوطه را با موفقیت به پایان برساند، می‌توان به جرأت ادعا کرد این واکسن ایرانی، اولین واکسن در منطقه است که توانسته در مقابل ویروس جهش‌یافته انگلیسی، آنتی‌بادی و ایمنی لازم را ایجاد کند.

در همین حال عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه نتیجه آزمایش‌های واکسن «کوو ایران برکت» نشان داده است این نوع واکسن تنها واکسنی است که تاثیرپذیری بالایی در مقابله با ویروس جهش‌یافته انگلیسی دارد، گفت: طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده از نتایج تست آزمایشگاهی روی ویروس جهش‌یافته انگلیسی، این واکسن اثربخشی بالایی در غلبه بر ویروس انگلیسی دارد و تاکنون هیچ واکسنی در دنیا به این اندازه نتیجه‌بخش نبوده است. دانش پزشکی ایرانی‌ها نشان داد در تولید واکسن در دنیا توان بالایی دارند، آنگونه که طی مراحل بعدی واکسینه افراد براحتی می‌توان مجوز اورژانسی تزریق واکسن ۱۰۰ درصد ایرانی «کوو ایران برکت» را برای مقابله با ویروس جهش‌یافته و ... صادر کرد.

دکتر مینو محرز به پیشرفت دانشمندان ایرانی در ساخت واکسن کرونا اشاره کرد و افزود: تست‌های موفق و بی‌عارضه واکسن ایرانی «کوو ایران برکت» بیانگر آن است که این نوع واکسن پس از پایان مراحل نهایی که در ماه آینده انجام خواهد شد، در صورت نتیجه موفق آنگونه که تاکنون عارضه‌ای نداشته است، می‌توان از بهار سال آینده واکسیناسیون سراسری در کشور را شروع کرد.

وی با بیان اینکه تلاش‌های بی‌وقفه جامعه پزشکی و علمی کشور برای دستیابی هر چه زودتر - البته با طی‌شدن مراحل آزمایشگاهی، تست و نتیجه‌گیری - به واکسن در حال انجام است، افزود: با توجه به سرعت و قدرت سرایت بالا و میزان کشندگی بیشتر ویروس جهش‌یافته انگلیسی، این اطمینان را به مردم می‌دهیم که در ماه‌های آینده واکسن این ویروس به بازار خواهد آمد و جامعه از بیماری «کووید-۱۹» مصون خواهد شد.

محرز تصریح کرد: مقالات علمی موفقیت‌آمیز بودن تست مراحل حیوانی این بیماری در کشور منتشر شده و در حال تدوین مقالات علمی انسانی و نتیجه‌بخش آن هستیم که در صورت انتشار آن بی‌تردید دنیا از توانمندی‌های این نوع واکسن با خبر خواهد شد.

محرز درباره آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونای «کووایران برکت»، گفت: در اواخر فرآیند فاز یک کارآزمایی بالینی قرار داریم به طوری که در حال حاضر تمام ۵۶ داوطلب، دوز اول واکسن و ۳۰ نفر هم دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند که بتدریج سایر داوطلبان هم دوز دوم را دریافت کرده و سپس نتایج برای بررسی و اخذ مجوز آغاز فاز دوم به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود.

عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: پس از اتمام کارآزمایی بالینی در مرحله نخست یعنی فاز اول، در ماه آینده ۵۰۰ نفر دیگر مورد آزمایش این نوع واکسن قرار خواهند گرفت؛ علاوه بر این پس از اتمام فاز دوم، کارآزمایی را آغاز خواهیم کرد تا بتوانیم هر چه زودتر واکسن را با رعایت همه ضوابط به مصرف برسانیم.

محرز با بیان اینکه امکان این وجود دارد که فاز دوم و سوم مطالعه بالینی ادغام شود، افزود: در صورتی که سازمان غذا و دارو مجوزهای لازم را صادر کند، می‌تواند فاز ۲ و ۳ را به صورت ادغام شده پیش ببرد. به هر حال ما برای آغاز و انجام هر مرحله‌ای باید از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت و سپس کارمان را آغاز کنیم. این موضوع بخوبی پیش می‌رود و ان‌شاءالله بزودی از این واکسن و واکسن‌های دیگر بهره‌مند خواهیم شد.

محرز درباره شرایط احراز مجوز مصرف اورژانسی برای یک واکسن، گفت: اول باید میزان احتیاج جامعه را بررسی کنیم. قبل از اینکه جهش‌های بیشتری از سوی ویروس رخ دهد که ممکن است این جهش‌ها به گونه‌ای باشند که واکسن بر روی ویروس موثر نباشد، باید اقداماتی انجام شود.

وی اظهار کرد: اکنون فاز سوم را در بسیاری از کشورها پیش می‌برند. به عنوان مثال یک واکسن چینی که هنوز مجوز نهایی را دریافت نکرده است، در ترکیه و دوبی همه در مرحله فاز سوم وارد پروژه آنها شدند و واکسن را دریافت کردند.

محرز درباره عوارض و نتایج فاز اول مطالعه بالینی واکسن ایرانی کرونای «کووایران برکت» گفت: البته نتایج باید بعدا اعلام شود اما به طور کلی واکسن عارضه‌ای نداشته است، البته تاثیرگذاری آن بیشتر در فاز دوم مطالعه مشخص می‌شود. باید نتایج به صورت دقیق استخراج و سپس اعلام شود.
منبع : روزنامه وطن امروز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین