تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
plusresetminus
حزب الله:حذف دفترچه های کاغذی درمانی، به عنوان یک اقدام لازم در نظام سلامت الکترونیک، با چالش هایی در ارائه خدمات به مردم و همچنین ارائه دهندگان خدمات در مراکز درمانی مواجه شده است.
۰
کد مطلب : ۲۴۸۳۲۲
چالش های حذف دفترچه های کاغذی در بیمارستان ها/ازدحام جمعیت در پاندمی کرونا فراموش نشود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، موضوع حذف دفترچه‌های کاغذی درمانی با هدف توسعه خدمات الکترونیک سلامت در کشور، با چالش‌هایی برای ارائه دهندگان خدمات در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها همراه شده است.
در حالی که مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، به شدت از طرح حذف دفترچه‌های کاغذی حمایت می‌کنند، اما در مقابل، ارائه دهندگان خدمات درمانی، از بروز مشکلات و چالش‌هایی در این مسیر، گلایه مند هستند و معتقدند این اقدام باید به صورت پایلوت در نقطه‌ای از کشور اجرا می‌شد و بعد از اینکه نقاط ضعف و قوت آن نمایان گردید، طرح را سراسری اجرا می‌کردیم.
در همین حال، مسئولان سازمان تأمین اجتماعی بر این عقیده اند که دفترچه‌های کاغذی حذف نشده است بلکه چاپ مجدد نمی‌شود و تا زمانی که مردم برگه دفترچه بیمه تأمین اجتماعی دارند می‌توانند از آن استفاده کنند.
بر همین اساس، برای احراز هویت بیماران از کد ملی آنها و یا لاشه دفترچه بیمه استفاده خواهد شد و در سامانه استحقاق سنجی هویت آنها که دارای بیمه هستند، استعلام می‌شود.
طبق ادعاهای مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، ارجحیت با الکترونیک شدن فرآیندهای جایگزین دفترچه بیمه تأمین اجتماعی است. اما در حال حاضر باید از سر نسخه استفاده شود. بیماران اورژانسی هم نیاز به ارائه کارت ملی نداشته و با کد ملی می‌توانند پذیرش شوند. اگر کد HID بیماری منفی بود باید آزاد حساب شود.
این در حالی است که نسخه الکترونیک علاوه بر اینکه داروخانه‌ها را با مشکلاتی در مسیر اجرا مواجه ساخته است، بیمارستان‌ها را نیز به چالش کشیده است.
مریم رادین منش رئیس اداره اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، در بیان چالش‌هایی که در بیمارستان‌ها با حذف دفترچه اتفاق می‌افتد، بر اهمیت کسور بیمارستان‌ها، خرید تجهیزات مورد نیاز و اتصال سامانه استحقاق سنجی به بیمارستان‌ها تأکید کرد.
اختر جعفری مسئول بخش مدیریت اطلاعات سلامت مرکز طبی کودکان نیز چالش اجرایی در بیمارستان‌ها از جمله اختلال در سامانه استحقاق سنجی، ازدحام جمعیت در بیمارستان‌ها نیاز به افراد و تجهیزات بیشتر را بیان کرد.
سیامک ارجمند معاون برنامه‌ریزی توسعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشکلات مربوط به داروخانه‌ها کسورات بیمه‌ای و سامانه‌های دریافت کد بیمار را بیان کرد.
در همین حال، منان حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: لازم است پزشکان مجبور به ثبت الکترونیک دستورات باشند و استفاده از سیستم سر نسخه کارآمد نیست.
به نظر می‌رسد اجرای چنین پروژه‌ای در ابعاد کشوری، آن هم در روزهای پایانی سال، با چالش‌های زیادی مواجه باشد که ایجاب می‌نمود مسئولان بیمه‌ای، راهکار بهتری را اتخاذ می‌کردند.
با توجه به شرایط کرونایی کشور و اهمیت رعایت پروتکل‌ها، موضوعی است که حذف دفترچه‌های کاغذی می‌تواند آن را تا حدودی تحت الشعاع خود قرار دهد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین