تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
plusresetminus
حزب الله: نخست وزیر انگلیس به رهبران جهان هشدار داد که تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای امنیت همه کشورها است و از نفی کنندگان این تهدید که آن را متناسب با دیپلماسی بین‌المللی و سیاست بین‌المللی نمی‌دانند انتقاد کرد.
۰
کد مطلب : ۲۴۸۳۸۱
تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای امنیت جهان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به آواره شدن ۱۶ میلیون نفر در هر سال از بابت بلایایی مربوط به آب و هوا که تعدادی طعمه آسانی برای افراطگران خشونت طلب می‌شوند، کشاورزانی که به خاطر خشکسالی یک برداشت دیگر گندم را از دست داده و رو به کشت خشخاش می‌آورند و دخترانی که مجبور به کنار گذاشتن مدرسه در جستجو برای آب شده و طعمه قاچاقچیان انسان می‌شوند، اشاره کرد. او همچنین به تاثیرات تغییر سطح دریاها و آتش سوزی ها اشاره کرد.
او خطاب به رهبران حاضر در یک نشست سطح عالی شورای امنیت در خصوص خطرات مرتبط با آب وهوا برای صلح و امنیت بین‌الملل گفت: چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید، مساله نه بر سر رخ دادن یا ندادن بلکه بر سر زمان احتمالی دست و پنجه نرم کردن کشور و مردم شما با این تاثیرات امنیتی تغییرات آب و هوایی است.
جانسون که ماه جاری میلادی شاهد ریاست انگلیس بر قدرتمندترین نهاد سازمان ملل بوده و خودش رئیس نشست مذکور بود، از این شورا خواست رهبری اش را در حفاظت از صلح، امنیت و ثبات جهانی نشان دهد.
جان کری، فرستاده ویژه آب و هوایی ریاست جمهوری آمریکا نیز از کشور های اروپایی به خاطر گام جلو نهادن برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در طول "غیبت توجیه ناپذیر" آمریکا در زمان دولت قبلی تشکر کرد.
کری اظهار کرد، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌داند که در ارتباط با این تهدید "لحظه‌ای برای تلف کردن وجود ندارد" و دولت او به دنبال قرار دادن آمریکا در مسیر کاهش انتشار گازهای سوختهای فسیلی به نحوی که "درضمن تاکید من، غیر قابل بازگشت از سوی هیچ رئیس جمهور و هیچ مردم فریبی در آینده باشد" است.
جان کری بحران آب و هوایی را "به طرزی غیرقابل مناقشه یک مساله مربوط به شورای امنیت" خواند و گفت که پنتاگون آن را یک عامل "چند برابر کننده تهدید توصیف کرده است. وی افزود، حتی با وجود اینکه تغییرات آب و هوایی مکررا "یک تهدید موجودیتی" خوانده شده، "صادقانه ما هنوز به عنوان جهان با فوریت لازم به آن پاسخ نمی دهیم".
او کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل که قرار است به میزبانی انگلیس در شهر گلاسکو در ماه نوامبر برگزار شود را "عملا آخرین امید خوب ما برای بازگشت به مسیر و اصلاح این مساله" خواند.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با گفتن اینکه از بازگشت آمریکا به پای میز "بسیار خوشحال" است، هشدار داد "کوتاهی در قبال مساله آب و هوا باعث تضعیف تلاشها برای جلوگیری از نزاعها و تقویت صلح می‌شود".
او از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل خواستار انتصاب یک فرستاده امنیت آب و هوایی سازمان که ملزم به دادن گزارش سالانه باشد، شده و تاکید کرد "پای سلامت ما، زندگی های ما و ثبات سیاره ما در میان است".
شی ژنهوا، فرستاده ویژه تغییرات آب و هوایی چین نیز گفت که "تغییرات آب و هوایی تبدیل به یک تهدید فوری و جدی برای زنده ماندن، توسعه و امنیت بشریت شده است".
او اظهار کرد: کشور ما اهداف مربوط به سال ۲۰۲۰ را جلوتر از برنامه برآورده کرد. چین اکنون بیشترین تعداد خودروهای با انرژی جدید را در جهان دارد.
چین و روسیه مکررا به بحث شورای امنیت بر سر تغییرات آب و هوایی اعتراض کرده‌اند.
شی آن را یک "مساله مربوط توسعه" خواند و واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل هم در ضمن استقبال از بازگشت آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس، گفت که این مساله باید در دیگر نهادهای سازمان ملل مورد بحث قرار بگیرد.
نبنزیا پرسید: ما قبول داریم که تغییرات آب و هوایی و مسائل محیط زیستی می توانند جنگ را بدتر سازند اما آیا آنها واقعا دلیل ریشه‌ای این جنگها هستند؟ در این مورد تردیدهایی جدی وجود دارد.
نبنزیا با منعکس کردن مخالفت مسکو با دخیل بودن شورای امنیت در این مساله، تنها سفیر در سازمان ملل بود که در صحبت کردن در این مورد به جمع روسای جمهور، نخست وزیران، وزرای دیگر و فرستاده های آب وهوایی پیوست.
جان کری با مخالفان دخیل بودن شورای امنیت در این مساله مقابله کرده و تهدید آب و هوایی را "بسیار گسترده و بسیار چند جانبه" خوانده و هشدار داد: "ما داریم با قبول خطر برای خودمان سرمان را مثل کبک زیر برف می کنیم. زمان آن است که با بحران آب و هوایی همچون تهدید فوری که واقعا هست برخورد کنیم.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین