تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
plusresetminus
حزب الله: رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری با اشاره به اینکه کلان‌شهر کرج باید ۳۵ ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشد، گفت: در حال حاضر ۳۱ ایستگاه فعال داریم.
۰
کد مطلب : ۲۵۱۱۸۳
کرج ۳۱ ایستگاه آتش‌نشانی دارد/ توجه مدیریت شهری به موضوع ایمنی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،کلان‌شهر کرج، مرکز استان البرز به فاصله ۳۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. وجود اماکن پر مخاطره مانند جاده چالوس، اتوبان کرج، ساختمان‌های بلندمرتبه و گسل‌های لرزه خیز این شهر را به پرحادثه‌ترین کلان‌شهر همجوار پایتخت تبدیل کرده و از طرفی نیز  نزدیکترین نیروی امدادی (استان معین) آماده برای شهر تهران در رویارویی با حوادث است. با توجه به بافت ناهمگون و عدم زیرساخت‌های مناسب شهری، نیازمند پوشش ایمنی با چشم انداز به استانداردهای جهانی است.
یکی از اقدامات پیشگیری از وقوع  حریق و حوادث، ایمن سازی ساختمان‌ها است. برهمین اساس و نیز شرح وظایف سازمانی و ذات عملکردی حوزه ایمنی و پیشگیری، ساختمان‌های مسکونی با شرایط بیش از چهار طبقه روی همکف و تمامی ساختمان‌های غیرمسکونی در زمان صدور پروانه و پایانکار از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج استعلام می‌شوند که به همین منظور و مطابق ضوابط و مقررات از جمله مبحث سوم، کدهای NFPA و غیره حداقل‌های ایمنی در این گونه ساختمان‌ها رعایت می‌شود که در این راستا در شش ماهه اول سال ۹۹ تعداد پرونده‌های انجام شده شامل ۴۷۰ مورد صدور پروانه و ۴۶۳ مورد صدور پایانکار است.

سازمان ۸۵ دستگاه خودرو عملیاتی دارد
عباس وحیدی، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز ضمن تشریح وضعیت این سازمان مهم، اظهار کرد: برابر با استاندارد ۶۴۳۰ سازمان ملی استاندارد ایران، به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت، یک ایستگاه آتش‌نشانی و با محاسبه جمعیت طبق آمار رسمی سال ۱۳۹۵ شهر کرج باید دارای ۳۵ ایستگاه باشد که در حال حاضر این سازمان ۳۱ ایستگاه فعال دارد و می‌توان گفت تقریبا ۱۳ درصد با استانداردها فاصله دارد.
وی تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی پیش از فعالیت شورای پنجم را ۲۶ ایستگاه اعلام کرد و گفت: پنج ایستگاه نیز در این دوره افتتاح شده است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در خصوص تعداد خودروهای عملیاتی نیز گفت: برابر استاندارد ذکر شده به ازای هر ۱۷ هزار نفر باید یک خودرو داشته باشیم که در حال حاضر این سازمان ۸۵ دستگاه خودرو عملیاتی دارد.
وحیدی اضافه کرد: ۹ دستگاه خودروی عملیاتی و دو دستگاه خودروی غیرعملیاتی نیز در دوره پنجم به ناوگان آتش‌نشانی افزوده شده است.
وی با تاکید بر اینکه شهر کرج نیازمند ۱۶ دستگاه خودروی عملیاتی دیگر است، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت صورت گرفته و براساس نیازسنجی شهری این سازمان اقدام به خرید و نصب شیرهای هیدرانت در سطح شهر کرده است.

وجود ۹۰ دستگاه شیرهیدرانت در کرج
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ دستگاه شیرهیدرانت قابل بهره‌برداری در سطح شهر کرج وجود دارد، گفت: ۶۵ شیر هیدرات طی سه سال گذشته تهیه و در سطح شهر جانمایی شده است. این اقدام موجب کاهش زمان آبگیری خودروهای حریق گشته و از افزایش خسارت جانی و مالی در محل حریق جلوگیری می‌کند و ضرورت دارد برای افزایش تعداد شیرهای هیدرانت همه سازمان‌های متولی همکاری لازم را در این خصوص داشته باشد.
وحیدی در بخش دیگری به تعداد آتش‌نشانان کرجی اشاره کرد و گفت: براساس استانداردهای موجود به ازای هر دو هزار و ۵۰۰ نفر باید یک نیروی آتش‌نشان داشته باشیم این سازمان در حال حاضر ۵۱۹ آتش نشان دارد که ۷۵ نیرو طی سه سال اخیر جذب شده اند. این در حالی است که باید ۱۹۱ نفر نیرو جذب کنیم تا به سطح استاندارد برسیم.     
وی در بخش دیگری به نقاط قوت اصلی شهر از منظر آتش نشانی اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که می‌دانید توسعه شهرنشینی در دهه‌های اخیر رشد شتابنده‌ای به خود گرفته و اکثر شهرهای ایران توسعه شهری را تجربه کرده‌اند که در برخی موارد توسعه شهری با توسعه زیرساخت‌ها همگام و هماهنگ نبوده هرچند که تلاش‌های زیادی در این حوزه اتفاق افتاده است.

وجود بافت‌های فرسوده زنگ خطر است
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در ادامه اضافه کرد: به هر حال نقاط قوت اصلی شهر کرج از منظر آتش نشانی همراهی و توجه خاص مدیریت شهری به موضوع ایمنی، کیفیت مناسب ساخت‌وسازهای جدید و رعایت مقررات در آنها و همکاری مراکز علمی و تخصصی با سازمان آتش‌نشانی است.
وحیدی نقاط ضعف شهر کرج از منظر آتش‌نشانی را وجود بافت‌های فرسوده در مناطق مختلف شهری، وجود مرکز تجاری و اداری قدیمی در نقاط مختلف شهر که دارای ظرفیت حریق و حودث بالایی هستند و همچنین نرخ حوادث در شهر دانست.
وی نرخ رشد حریق و حوادث را تابع عوامل متعددی دانست و گفت: به عنوان مثال افزایش بارندگی در فصل بهار باعث رشد گیاهان هرز در برخی مراتع و علفزارها شده و در فصل تابستان تعداد وقوع حریق در این‌گونه مراتع می‌تواند افزایش یابد یا در مثالی دیگر قطعی‌های مکرر برق به علت صرفه جویی و یا اتخاذ تصمیم در مدیریت توزیع برق باعث می‌شود که حوادث مربوط به آسانسورها افزایش داشته باشد، بنابراین هنگامی که نرخ رشد حریق و حوادث را در نظر می‌گیریم باید موارد و پارامترهای مختلف و اثرگذار در تعداد حریق و حوادث را همواره مدنظر داشته باشیم.
منبع : پایگاه خبری کرج امروز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین