تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
plusresetminus
حزب الله:رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه برای آغاز واکسیناسیون گسترده با واکسن‌های ایرانی، مجوز سازمان غذا و دارو کفایت می‌کند، گفت: حتی در صورت داشتن مجوز مصرف اضطراری از سازمان جهانی بهداشت، باز هم کشورها برای تزریق واکسن بر اساس قوانین خودشان تصمیم می‌گیرند.
۰
کد مطلب : ۲۵۵۹۸۴
چرا «کووایران برکت» برای تزریق عمومی نیازی به مجوز سازمان جهانی بهداشت ندارد؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر سیدعلیرضا ناجی درباره روند صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن‌ها و اینکه آیا نیاز به تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای تزریق واکسن در کشور داریم یا خیر؟، گفت: اینکه واکسن تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را داشته باشد، یک اصل نیست. واکسن مقوله‌ای است که هر کشور برای خود یک‌سری قوانین و مقررات مشخص دارد که اگر واکسن بر آن اساس پیش برود، می‌تواند مجوز مصرف بدهد. همانطور که سایر واکسن‌هایی خارجی هم که شاید جدیدا مجوز سازمان جهانی بهداشت را اخذ کردند، مجوزهای کشور خودشان را داشتند و مصرف کردند و کشورهای دیگر هم بر اساس آن مجوزها و اطلاعاتی که از کشور سازنده گرفتند، واکسن را مورد مصرف قرار دادند.
وی افزود: به طور مثال واکسن‌هایی مثل فایزر و مدرنا و آسترازنیکا که در کشور خودشان مجوز صادر کردند، بعدا از سازمان جهانی بهداشت مجوز گرفتند و خیلی از کشورهای اروپایی برای مصرف آنها جداگانه واکسن‌های ذکر شده را در قوانین خود آوردند و سپس مصرف کردند. بنابراین؛ داشتن مجوز سازمان بهداشت جهانی حتما به معنای این نیست که کشوری بپذیرد آن واکسن را تزریق کند.
ناجی تاکید کرد: مصرف واکسن‌های تولید کشورها منوط به اخذ مجوز سازمان بهداشت جهانی نیست؛ البته وجهه واکسن با صدور مجوز اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت بالاتر می‌رود. از طرفی مگر همین واکسن آسترازنیکا که مجوز مصرف اضطراری از سازمان بهداشت جهانی را اخذ کرد مباحثی در مورد لخته شدن خون پس از تزریق آن عنوان نشد؟ درست است که مجوز مصرف اضطراری گرفت ولی در طی مصرف هم در مواردی عوارضی داشت و طبیعتا کشورهای مختلف برای تزریق آن قوانینی مجزا داشتند؛ مثل اینکه تزریق آن در گروه سنی مشخصی توصیه شد. بنابراین داشتن مجوز مصرف اضطراری از سازمان جهانی بهداشت به معنای آن نیست که سایر کشورها آن واکسن را چشم بسته قبول کنند. الان همین واکسن اسپوتنیک که در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود هم مجوز مصرف اضطراری سازمان بهداشت جهانی را ندارد و کشورها با قوانین و معیارهای علمی خودشان می‌پذیرند که آن را تزریق کنند یا نکنند. 
وی در ادامه تاکید کرد: تا الان هر واکسنی که مصرف می‌شود از خود کشور تولید کننده و یا سازمان بهداشت جهانی مجوز مصرف اضطراری گرفته است و در ایران هم واکسن کووایران برکت مجوز مصرف اضطراری اخذ کرد و اگر کشور دیگری بخواهد از این واکسن استفاده کند، اطلاعات لازم را از تولید کننده کووایران برکت می‌گیرد و تحقیقات خود را انجام می‌دهد که مجوز مصرف در آن کشور را بدهد یا خیر.
وی درباره موضوعات مطرح شده درخصوص تغییر در تزریق دُز دوم واکسن‌های کرونا، اظهار کرد: هیچ کدام از مقالات از CBC یا WHO بر این موضوع صحه نمی‌گذارند که واکسن چندگانه از برندهای مختلف تزریق شود. بر اساس اعلام معاون بهداشت وزارت بهداشت هم مشخص شد سیاست ما تزریق واکسن چندگانه نیست و تاخیر واکسیناسیون دُز دوم به زودی جبران خواهد شد. اینکه افرادی اظهار نظر کردند که چون پلتفرم تولید سینوفارم و کووایران برکت یکسان است پس می‌توان آنها را جا به جا استفاده کرد، یک موضوع تئوری است و شواهد مشخصی برای آن وجود ندارد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین