تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
plusresetminus
حزب الله:مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور گفت: با توجه به کمبود و گرانی نهاده دامی، تقاضای دامداران برای خرید نان خشک به واحدهای نانوایی افزایش پیدا کرده است.
۰
کد مطلب : ۲۵۸۴۵۸
گرانی و کمبود نهاده، دامداران را مجبور به استفاده از نان خشک‌ کرد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور از افزایش مصرف نان خشک در دامداری‌ها خبر داد و گفت: در شرایط کنونی سامانه بازارگاه نهاده تخصیص نمی‌دهد یا حداکثر ۱۰ درصد نیاز دامدار را تامین می‌کند که جوابگوی چند روز نیاز تولیدکننده است، بنابراین دامدار مجبور به تامین نهاده از بازار آزاد با نرخ‌های بالاست.
 
او قیمت کنونی هر کیلو جو در بازار آزاد را ۵ هزار و ۸۰۰ تومان، ذرت را ۶ هزار تومان و کنجاله سویا را ۹ تا ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به نرخ بالای نهاده در بازار سیاه، دامداران مجبور هستند تا به واحدهای نانوایی سفارش نان خشک بدهند یا کاه که تاثیر منفی در تغذیه دام دارد، مصرف کنند.
 
عالی ادامه داد: با قطعی برق اخیر، تلفات در واحدهای دامداری به واسطه تنش‌های گرمایی و همچنین ترش شدن شیرها افزایش پیدا کرده است.
 
افزایش مصرف نان خشک منجر به هدر رفت گندم‌ تولیدی می‌شود
مدیر عامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه مصرف نان خشک تاثیری در کیفیت شیر و گوشت تولیدی ندارد، افزود: در شرایط فعلی که دامدار مجبور به تامین ‌۹۰ درصد نهاده از بازار آزاد است، مصرف نان خشک به واسطه ارزان بودن قیمت نسبت به نهاده‌های دامی افزایش پیدا کرده است و این موضوع تنها منجر به هدر رفت گندم مصرف انسانی به عنوان‌ مهم‌ترین محصول استراتژیک کشور می‌شود.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه جایگزینی گندم به عنوان خوراک دام و طیور آسیب جدی به امنیت غذایی کشور می‌زند، بیان کرد: با توجه به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، دامدار برای سیرکردن شکم دام‌ چاره‌ای جز تامین نان خشک ندارد، در حالی که این موضوع منجر به هدر رفت گندم تولیدی غذای انسان می‌شود.
 
مدیر عامل اتحادیه دامداران در پایان تصریح کرد: علی رغم آنکه مسئولان اذعان می‌کنند که نهاده در بنادر به میزان کافی موجود است، اما این موضوع در سامانه بازارگاه واقعیت ندارد و همواره دامدار با کمبود نهاده با نرخ مصوب روبه‌روست.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین