تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
plusresetminus
حزب الله:انسولین دارویی حیاتی است که کمبود آن می تواند زندگی بسیاری از افراد جامعه را به مخاطره بیاندازد با این وجود در چند سال گذشته همواره با سریال تکراری کمبود این دارو در کشور مواجه می شویم.
۰
کد مطلب : ۲۵۸۹۵۲
سریال ادامه‌دار کمبود انسولین قلمی در کشور/ مشکل نقص سیستمی یا مدیریتی است؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،کابوس تلخی که هر از چند گاهی در کشور سر و صدا به پا می کند ولی فقط با برطرف شدنش می تواند تنها کام برخی از افراد را  شیرین کند، بیماران دیابتی که نیاز به انسولین قلمی دارند اما داروی آنها یکی از ارزبرترین نوع داروهاست و همین موضوع باعث می شود که در برخی مواقع تحریم ها واردات این دارو را در کشور کم کند و تعدادی از افراد را با مشکلات عدیده ای رو به رو کند، انسولین قلمی دارویی که چندین ماه یکبار کمیاب می شود و از خود تنها یک کابوس تلخ برای مخاطبانش باقی می گذارد، دارویی است که برای بعضی از افراد شبیه به یک اکسیژن عمل می کند و نبودش می تواند جان خیلی از افراد را نشانه برود، مشکلی که برخی ها کمبود آن را ناشی از قاچاق معکوس و نشت به بازار سیاه می دانند. 
سریال ادامه دار کمبود انسولین قلمی در کشور/ منشاء، نقص سیستمی یا مدیریتی؟
دلایل کمبود انسولین در کشور
کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و سخنگوی سازمان غذا و دارودرباره معضل کمبود هر از گاهی انسولین در کشور گفت: این کمبودها با چند مشکل رو به رو است که یکی از آنها بحث کرونا و تحریم‌های ناشی از تراکنش‌های مالی و  تعاملات بین بانکی است. مصرف روز افزون انسولین قلمی و شیب تند قیمتی کشور‌های همسایه و احتمال نشت این قلم دارویی در  بازار و همچنین قاچاق معکوس می‌توانست از دلایل کمبود این اقلام دارویی در برخی نقاط کشور باشد.
جهانپور از تمهیداتی که برای رفع این مشکل در کشور اندیشیده شده خبرداد و گفت: خوشبخاته قدم هایی برای نقل و انتقالات بین المللی و حرکت به سمت تولید داخل انسولین‌های قلمی برداشته شده است و همچنین برای جلوگیری از نشت دارو از زنجیره رسمی و جلوگیری از قاچاق دارو موضوع رجیستری بیماران دیابتی برای دریافت انسولین قلمی از سوی وزارت بهداشت قرار گرفت و با تاکید دستور عالی وزارت از ابتدای سال ۹۹ و به طور جدی و با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت و مرکز مدیریت بیماری‌ها و  سازمان غذا و دارو و با مشارکت‌های سازمان‌های بیمه گر سامانه‌ای برای این افراد در نظر گرفته و فراخوان برای بیماران دیابتی داده شد تا افراد نیازمند انسولین، با تکمیل مدارک و گواهی پزشکی به مراکز اعلام شده در سراسر کشور مراجعه کرده و در این سامانه ثبت نام کنند تا از این پس به عنوان بیمار دیابتی نیازمند انسولین شناخته بشوند و سریعا انسولین به دست آنها برسد.

او در ادامه افزود: این روند سامانه تا پایان تیرماه تمدید شد و از ابتدای مرداد انسولین قلمی در سراسر کشور و تنها به بیمارانی ارائه خواهد شد که در این سامانه ثبت نام کرده بودند و دیابتی بودن و نوع انسولین مصرفی آن‌ها در این سامانه محرز و ثبت شده باشد.
جهانپور اظهار داشت: هموطنانی که تا امروز به هر دلیلی در این سامانه ثبت نام نکرده اند، به مراکز مربوط که در نزدیکی محل سکونتشان است مراجعه کرده و یا در سایت وزارت بهداشت و با ارائه مدارک لازم از جمله: کدملی و اطلاعات لازم برای دریافت انسولین ثبت نام کنند.

شناسایی ۵۱۰ هزار بیمار انسولینی از طریق سامانه وزارت بهداشت

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی تصریح کرد: تا این لحظه بیش از ۵۱۰ هزار بیمار در سراسر کشور از طریق سامانه انسولین وزارت بهداشت شناسایی شده اند و هموطنانی که قصد بررسی اسامی خود و خانواده های خود را دارند می توانند با مراجعه به سایت  rda.behdasht.gov.ir از ثبت نام خود در این سامانه اطمینان حاصل کنند. زیرا با این روش ما با اطمینان می‌گوییم انسولین قلمی به مقدار نیاز، در زمان مناسب و به مصرف کننده واقعی خواهد رسیده، لذا قطعا این راه یکی از مسیر‌های درست برای ریل گذاری جلوگیری از فراز و فرود‌ها و کمبود‌های هرازگاهی انسولین برای بیماران دیابتی خواهد بود.سیستم توزیع انسولین کمبودها را ایجاد کرده است/ از ابتدای مرداد به بیماران ثبت نام شده در سامانه انسولین قلمی تعلق خواهد گرفت/ تزریق رپیدسولین تا ۱ ماه دیگر در بازار ایران

۹۰ درصد انسولین قلمی کشور وارداتی است

سخنگوی سازمان غذا و دارو  ۹۰ درصد انسولین قلمی کشور را وارداتی دانست و بیان داشت: انسولین قلمی یکی از ارزبرترین دارو‌هایی است که در کشور مصرف می‌شود و به صراحت می توان گفت بخش عمده سهمیه ارز دارویی کشور به این دارو اختصاص دارد و تنها  ۱۰ درصد از این دارو در کشور تولیدات داریم، اما برنامه تولید و توسعه انسولین قلمی در کشور ظرف مدت ماه‌ها و سال‌های آتی نیاز ما را به واردات این محصول کاهش خواهد داد.

واردات نامنظم و غیر منسجم دغدغه است

علی خاکی نژاد معاون شرکت پویش دارو در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کمبود انسولین قلمی گفت: از خرداد ماه سال گذشته تولید انسولین قلمی را در ایران شروع کردیم اما به دلیل اینکه ظرفیت تولید ما کفاف تمامی بازار را نمی‌داد و متاسفانه همزمان با مشکل تحریم‌ها رو به رو شدیم، اما با تمهیدات اندیشیده شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی برای واردات انسولین قلمی این مشکل به سرعت برطرف شده است و در حال حاضر تنها مشکل اصلی کشور تامین انسولین های سریع اثر است. در حال حاضر ماهانه ۵۰۰ هزار قلم انسولین در شرکت ما تولید می شود.
بیشتر بخوانید
خاکی نژاد در ادامه واردات را نامنظم و غیر منسجم دانست و اضافه کرد: مشکلات ارزی، تامین اعتبار، شدت گرفتن کرونا با یکدیگر هم راستا شده تا در واردات کم کاری صورت بگیرد و تامین داروها تنها به شکل فوریتی  وارد کشور شود. تعویض برند انسولین یکی از دغدغه های بیماران است. تعویض برند انسولین مشکل اصلی بیماران است بدین گونه که اگر بیمار مدت ها یک برند را استفاده کند و بخواهد یک برند دیگر را استفاده کند این تغییر برندها می تواند برای آنها مشکلات بسیاری را بوجود آورد. نیمی از نیاز کشور با واردات انجام می شود و الباقی را می توان در کشور تولید کرد لذا ما نیز سعی کرده تولیدات خود را افزایش دهیم تا این مشکل سریعا برطرف شود.سیستم توزیع انسولین کمبودها را ایجاد کرده است/ از ابتدای مرداد به بیماران ثبت نام شده در سامانه انسولین قلمی تعلق خواهد گرفت/ تزریق رپیدسولین تا ۱ ماه دیگر در بازار ایران

قیمت انسولین خارجی ۳ برابر قیمت ایرانی است 

او درباره هزینه های تولید داخل و صادرات اظهار کرد: تعرفه و هزینه های دارو‌ها مشمول قیمت گذاری اجباری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی هستند، بنابراین بسیاری از هزینه های ما با ارز آزاد است، لذا هزینه و قیمت فروش داروهای انسولین ما نیز با نمونه خارجی تفاوتی ندارد، اما با محاسبات ما قیمت نمونه‌های خارجی در آینده نزدیک حدود ۳ برابر قیمت‌های ایرانی خواهد بود، همچنین ما در تلاش هستیم تا بازار داخل را از انسولین بی نیاز کرده و پس از آن بحث صادرات را بعد از  ۳ سال در نظر خواهیم داشت.

انسولین سریع الاثر قلمی تا ۱ ماه دیگر به بازار تزریق می شود

او در پایان خبرداد:‌ انسولین رپیدسولین یا انسولین سریع الاثر قلمی کمتر از ۱ ماه دیگر با مجوز وزارت بهداشت به بازار تزریق می شود تا مشکلات بیماران در این رابطه سریعا برطرف شود.

خاکی نژاد نوع سیستم توزیع انسولین را مشکل کمبود گاه و بی گاه این داروی مورد نیاز جامعه دانست و تصریح کرد: نوع سیستم توزیع این دارو در داروخانه ها ایراد دارد به گونه ای که اگر وزارت بهداشت میزان داروی مورد نیاز را تنها به داروخانه های منتخب اختصاص ندهد و در تمامی کشور این داروها به تعداد افراد دیابتی پخش شود کمبود داروها برطرف شده و به نوعی می توان گفت دارو به دست بیماران واقعی می رسد و در جیب دلالان نمی رود، لذا تمامی این موارد نیازمند یک مدیریت صحیح و کاربردی  است که اگر چنین اتفاقی بیفتد به نفع تمامی بیماران خواهد بود و مشکلات به سرعت برطرف خواهد شد.
منشاء کمبود انسولین، ضعف سیستمی یا مدیریتی؟
تنها موضوعی که برای مردم مهم و کاربردی است راهکارهای وزارت بهداشت برای مقابله با این مشکلات است، زیرا بیماری دیابت از آن دسته از بیماری های شایع در جهان است، شاید این گزارش بارها در باشگاه خبرنگاران جوان مورد نقد و بررسی قرار گرفته باشد، اما اینبار  به این دلیل این خبر را مورد بررسی قرار می دهیم تا برای چندمین بار به مسئولین گوشزد کنیم که تعداد بیماران دیابتی در کشور کم نیست و انسولین از مهمترین نیازهای روزانه آنها به شمار می آید. با این وجود با مروری بر مشکل کمبود انسولین در کشور با معادله ضعف سیستمی یا مدیریتی در این پروسه مواجه می شویم که البته جواب آن خیلی سخت نیست. با این وجود انتظار می رود مسئولان مربوطه تلاشی در جهت حل این مشکل انجام دهند تا بیماران دیابتی نیازمند تزریق انسولین فقط درد بیماری را داشته باشند نه درد کمبود انسولین.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین