تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
plusresetminus
حزب الله:برخی از باشگاه‌های اروپایی از فروش بازیکنان مستعد خود سود‌های نجومی کسب کردند.
۰
کد مطلب : ۲۶۳۷۶۵
پرسود‌ترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو، ۲ فوق ستاره دنیای فوتبال تابستان امسال باشگاه‌های خود را تغییر دادند، اما در کمال تعجب هیچ رکورد شکنی در روند انتقال این ۲ بازیکن انجام نشد.
پاری سن ژرمن مسی را به عنوان بازیکن آزاد و منچستریونایتد رونالدو را فقط با ۱۵ میلیون یورو به علاوه ۸ میلیون یورو هزینه انتقال به خدمت گرفت. در پنجره نقل و انتقالات تابستانی امسال تعدادی نقل و انتقال بزرگ دیگر انجام شد؛ که برخی از آن‌ها مبالغ قابل توجهی را شامل می‌شدند. برخی از باشگاه‌ها در این پنجره نقل و انتقالات  سود خوبی از فروش بازیکنان خود به دست آوردند.
با گذشت زمان و با ورود پول بیشتر به فوتبال، نقل و انتقالات با هزینه‌های بالا به طور مداوم انجام می‌شود. برخی از بزرگ‌ترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال در یک دهه گذشته انجام شده است.
جدیدترین نمونه انتقال جیدون سانچو از بورسیا دورتموند به منچستریونایتد است. انتقال وینگر انگلیسی به جمع شیاطین سرخ با هزینه ۷۶.۵۰ میلیون پوندی انجام شد. این قرارداد به این معنی بود که دورتموند ۶۹.۴۵ میلیون پوند از فروش سانچو به دست آورد.
با توجه به این مقدمه، در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به پرسود‌ترین نقل و انتقالاتی که در تاریخ فوتبال انجام شده است.

۱- کیلیان امباپه (موناکو به پاری سن ژرمن - ۱۳۰.۵۰ میلیون پوند)

کیلیان امباپه فوتبال حرفه‌ای خود را از آس بوندی را آغاز کرد و سپس به موناکو رفت. زمان کمی طول کشید تا او پیشرفت کند و به تیم بزرگسالان این باشگاه برسد.
او نخستین بازی خود را در سال ۲۰۱۵ برای موناکو انجام داد. فصل بعد امباپه نقش مهمی در قهرمانی موناکو در لیگ ۱ داشت. موناکو در همان فصل به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد، جایی که در نهایت توسط یوونتوس حذف شد. امباپه فصل را با زدن ۲۶ گل در ۴۴ بازی در سن ۱۸ سالگی به پایان رساند.
فصل بعد رئال مادرید سعی کرد او را به خدمت بگیرد، اما زین الدین زیدان، سرمربی وقت مادریدی‌ها نتوانست حضور امباپه در ترکیب ثابت را تضمین کند. پاری سن ژرمن از این فرصت استفاده کرد و توانست مهاجم فرانسوی را متقاعد کند که به این باشگاه بپیوندد. امباپه به صورت قرضی به مدت یک سال با پاریسی‌ها قرارداد بست و تعهد کرد که این بازیکن جوان را با مبلغ ۱۳۰.۵۰ میلیون پوند در سال بعد خریداری کند.
موناکو که همیشه باشگاه بازیکن سازی بوده، با این انتقال بهترین سود را در تاریخ فوتبال به دست آورد. ۱۳۰.۵۰ میلیون پوند تا به امروز بزرگ‌ترین سود در یک انتقال نقل و انتقال فوتبالی بوده است.

۲- نیمار (بارسلونا به پاری سن ژرمن - ۱۲۰.۴۲ میلیون پوند)

مهاجم برزیلی در آکادمی سانتوس برزیل پرورش یافت. نیمار ۴ سال را در این باشگاه برزیلی گذراند و در ۲۲۵ بازی در تمام رقابت‌ها ۱۳۶ گل به ثمر رساند. توانایی او در دریبل زدن به همراه هنر خلق موقعیت و گلزنی مداوم، او را به یک بازیکن بزرگ تبدیل کرد.
بارسلونا و رئال مادرید در پنجره نقل و انتقالات تابستانی سال ۲۰۱۳ به شدت به دنبال جذب نیمار بودند. در نهایت این بارسلونا بود که با انتقالی به ارزش ۷۹.۳۸ میلیون پوند این بازیکن برزیلی را به خدمت گرفت. نیمار طی ۴ سال حضور خود در بارسلونا، با لیونل مسی و لوئیس سوارز مثلث خطرناکی را تشکیل داد. مثلث مسی، نیمار و سوارز به یکی از وحشتناک‌ترین خطوط هجومی جهان تبدیل شد. نیمار بخشی از تیم بارسلونا در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ بود که توانست ۳ گانه را کسب کند.
نیمار برای تجربه چالشی جدید تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۷ به پاری سن ژرمن بپیوندد. باشگاه فرانسوی ۱۹۹.۸۰ میلیون پوند پرداخت تا نیمار راهی پاریس شود و این گران‌ترین نقل و انتقال تاریخ فوتبال است. این انتقال ۱۲۰.۴۲ میلیون پوند سود برای بارسلونا به همراه داشت. مطمئنا باشگاه بارسلونا وقتی با نیمار قرارداد امضا کرد، انتظار چنین سود زیادی را نداشت.

۳- ژوائو فلیکس (بنفیکا به اتلتیکو مادرید - ۱۱۳ میلیون پوند)

انتقال ژائو فلیکس به اتلتیکو مادرید سود هنگفتی برای بنفیکا به همراه داشت. فوتبالیست پرتغالی در ابتدا عضو آکادمی جوانان پورتو بود. او سرانجام در سال ۲۰۱۵ به بنفیکا پیوست و پس از آن در فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به تیم بزرگسالان فراخوانده شد.
از فلیکس در همان سال به عنوان یکی از آینده دارترین بازیکنان دنیا نام برده می‌شد. بازی‌های او در موقعیت‌های مختلف هجومی توجه باشگاه‌های بزرگ اروپا را به خود جلب کرد. اتلتیکو مادرید در سال ۲۰۱۹ در رقابت برای جذب بازیکن مستعد پرتغالی پیروز شد و فلیکس به گران‌ترین خرید تاریخ این باشگاه تبدیل شد. فلیکس با مبلغ ۱۱۴.۴۸ میلیون پوند قرارداد امضا کرد تا جانشین آنتوان گریژمان که به بارسلونا پیوست، شود.
باشگاه بنفیکا از این قرارداد مبلغ ۱۱۴.۴۸ میلیون پوند سود کسب کرد. حتی یک باشگاه فروشنده مانند بنفیکا تصور نمی‌کرد که فلیکس چنین سود هنگفتی داشته باشد. فلیکس هنوز نتوانسته انتظارات را در اتلتیکو مادرید برآورده کند و تنها ۱۹ بار در ۷۸ بازی در تمام مسابقات برای تیمش گلزنی کرده است. اتلتیکو مادرید امیدوار است که بازیکن پرتغالی هر چه زودتر نشان دهد که لیاقت هزینه هنگفتی که برای جذب او صرف شده را دارد.

۴- فیلیپ کوتینیو (لیورپول به بارسلونا - ۱۰۹.۸۰ میلیون پوند)

کوتینیو کار خود را در باشگاه واسکو دا گاما برزیل آغاز کرد و در سال ۲۰۰۸ به اینترمیلان پیوست. او سپس ۲ دوره قرضی را در تیم‌های واسکو دا گاما و اسپانیول گذراند. در سال ۲۰۱۳ لیورپول با قرارداد ۱۱.۷۰ میلیون پوندی کوتینیو را به خدمت گرفت.  
 تاثیر مثبت کوتینیو در آنفیلد مشهود بود و هنگامی که قرمز‌ها دنیل استوریج و لوئیس سوارز را در کنار او قرار دادند، کوتینیو به اوج رسید. در فصل ۱۷-۲۰۱۶، کوتینیو ۱۳ گل به ثمر رساند و ۸ پاس گل داد. این بازیکن برزیلی یکی از بهترین بازیسازان دنیا بود.  
بارسلونا تابستان سال بعد برای جذب او تلاش زیادی کرد، اما لیورپول پیشنهاد این باشگاه را رد کرد. سرانجام در پنجره نقل و انتقالات زمستانی، قرمز‌ها با مبلغ ۱۲۱.۵۰ میلیون پوند راضی شدند تا کوتینیو به باشگاه اسپانیایی بپیوندد.   لیورپول ۴ سال پیش با فروش کوتینیو سود فوق العاده ۱۰۹.۸۰ میلیون پوندی به جیب زد.
 

۵- جک گریلیش (استون ویلا به منچسترسیتی - ۱۰۵.۷۵ میلیون پوند)

این بازیکن ۲۵ ساله انگلیسی پرورش یافته آکادمی استون ویلا است. جک گریلیش در ۶ سالگی به آکادمی این باشگاه پیوست. او تقریبا ۱۰ سال در تیم بزرگسالان حضور داشت تا این که تابستان امسال تصمیم گرفت این تیم را ترک کند.  
گریلیش با حمل توپ و قدرت تصمیم گیری سریع، به راحتی می‌تواند مدافعان حریف را آزار دهد. او می‌تواند بازیکنان حریف را به خود مشغول کند و با استفاده از این فرصت، برای هم تیمی هایش فضا سازی کند.   فصل گذشته مهارت او در ایجاد موقعیت مورد توجه بسیاری از باشگاه‌های بزرگ اروپا قرار گرفت.
گریلیش در ۲۷ بازی فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰، ۶ گل به ثمر رساند و ۱۰ پاس گل داد. منچستر سیتی مشتاق جذب این بازیکن بود و گریلیش  قصد داشت در تیمی بازی کند که فرصت حضور در لیگ قهرمانان اروپا و شانس کسب قهرمانی را داشته باشد. استون ویلا درباره هزینه انتقال گریلیش موضع محکمی اتخاذ کرده بود و در نهایت سیتیزن‌ها مجبور شدند تسلیم خواسته‌های مدیران باشگاه استون ویلا شوند. در نهایت منچستر سیتی گریلیش را با مبلغ ۱۰۵.۷۵ میلیون پوند خریداری کرد تا او به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال انگلیس تبدیل شود.
ویلا از انتقال گریلیش به منچستر سیتی ۱۰۵.۷۵ میلیون پوند درآمد داشت و سود زیادی کسب کرد. سپس با این پول ۳ بازیکن دیگر یعنی لئون بیلی، دنی اینگز و امیلیانو بوئندیا را به خدمت گرفت. 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین