تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
plusresetminus
حزب الله:با وجود گذشت مدت ها از اعمال خاموشی ها در کشور اما هنوز تکلیف پرداخت خسارت نوسانات برق به مشترکان، مشخص نیست.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۰۶۱
حق بیمه ای که از مشترکان برق اخذ شد و خسارتی که پرداخت نشد!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، متاسفانه تابستان امسال قطعی های برق  برای بسیاری از خانوارها و صاحبان کسب و کار و مشاغل خسارات سنگینی را به بار آورد تا جایی که تعداد زیادی از یخچال ها، تلویزیون‌ها و بسیاری از وسایل خانگی و همچنین بسیاری از دستگاه های شهرک های صنعتی سوخته شد که همین امر موجب نارضایتی بسیاری از مشترکان شد.
همچنین قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و در نتیجه شرکت بیمه‌ای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برق پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود، هیچ تغییری نکرده است. به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ای مدعی هستند که شرکت در مناقصه وزارت نیرو برای آن‌ها توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.
پرداخت ۶۵ میلیارد تومان برای خسارت نوسانات برقی
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور تصریح کرد: پرداخت خسارت به مشترکان در صورتی که ناشی از نوسان‌های برق و نظیر آن باشد، انجام می‌گیرد.
او ادامه داد: مشترکان در این صورت می‌توانند با مراجعه به آدرس و وب‌سایت بیمه توانیر یا سامانه برق من، شناسه قبض خود و قطعه آسیب دیده را اعلام کنند. بیمه پس از بررسی و تایید خسارت ناشی از نوسان، نسبت به پرداخت خسارت اقدام خواهد کرد.
سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه در سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان هزینه خسارت پرداخت شده است، تصریح کرد: بنابر اعتبارهایی که داریم و به محض اعلام توسط مشترک و تایید کارشناس بیمه، آمادگی پرداخت وجود دارد.
سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: مشترکان زیان دیده می‌توانند با رجوع به سامانه بیمه و بارگذاری مستندات پرونده خسارت شامل مدارک عمومی (تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت محل خسارت) و تصویر یا فاکتور مربوط به خسارت وارده به تجهیزات (به استثنای مشترکان تجاری)، نسبت به دریافت خسارت آتش سوزی، خسارت ناشی از انفجار، خسارت هزینه پزشکی، خسارت نقص عضو و حادثه‌ منجر به فوت اقدام کنند.
گفتنی است، در سامانه‌ خسارت مشترکان برق، پنج مرحله‌ ورود اطلاعات، دریافت کد رهگیری، بررسی اولیه‌ مدارک در سامانه توسط بیمه، اعلام نتیجه به مشترک، تایید دریافت خسارت و واریز مبلغ خسارت برای مشترکان زیان دیده در نظر گرفته شده است.
غافل از این موضوع که این خسارات باید توسط بیمه ها تخمین زده و پرداخت شود اما برای توانیر هنوز شرکت بیمه ای اعلام آمادگی نکرده است تا بتواند خسارات بیمه این آسیب دیدگی ها را پرداخت کند.
در این باره یکی از مشترکان در خصوص نوسانات برق گفت: اواسط تابستان امسال روزی چند بار برق منزل ما قطع می‌شد در برخی از روز‌ها از ۲ ساعت به ۳ الی ۴ ساعت هم می‌رسید که متاسفانه ماشین ظرفشویی ما در این حین دچار خسارت شد.
یکی دیگر از مشترکان هم گفت: اصلا سر برنامه زمانبندی اعلام شده برق قطع نمی شد که همین امر موجب شد دستگاه آیفون منزل ما دچار آسیب دیدگی شود و حتی ما در سایت توانیر هم برای خسارت ثبت نام کردیم، اما متاسفانه هنوز تا امروز خبری نشده است.

سرنوشت پرداخت خسارت برق 1400 در هاله ای از ابهام

در همین رابطه عبدالامیر یاقوتی مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در پاسخ به این سوال که پرداخت خسارت برق مشترکان به کجا رسیده است؟ گفت:در حال حاضر چندین مرتبه مناقضه برای پرداخت خسارت با شرکت‌های بیمه گذار انجام شده است، ولی متاسفانه به سرانجام نرسیده است.

او ادامه داد:  تا سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان خسارت نوسانات برق پرداخت شده است و امسال هم تمامی درخواست‌ها به ثبت رسیده است و  مورد بررسی قرار گرفته اند.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر اضافه کرد:همچنین قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و در نتیجه شرکت بیمه‌ای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برق پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود، هیچ تغییری نکرده است. به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ای مدعی هستند که شرکت در این مناقصه برای آن‌ها توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.
یاقوتی با اشاره به میزان حق بیمه‌ای که در قبوض برق از مشترکان اخذ می‌شود، اظهار کرد: مشترکان خانگی شهری ۱۰۰ تومان به ازای هر ماه و مشترکان تجاری شهری ۱۰۰۰ تومان به ازای هر ماه پرداخت می‌کنند و این مبلغ برای مشترکان روستایی نصف می‌شود.
توانیر؛ اطلاعی از تکلیف بیمه‌ای که هر ماه از قبوض مشترکان کسر می‌شود نداریم
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در پاسخ به این سوال که تکلیف بیمه‌ای که هر ماه از قبوض مشترکان کسر می‌شود تصریح کرد: من نمی دانم و اطلاعی ندارم، ولی تا یک یا دوهفته آینده تکلیف توانیر با شرکت‌های بیمه گذار در خصوص بیمه نوسانات برق مشخص خواهد شد.

گفتنی است، از مرداد ماه امسال قرار است نوسانات برق پرداخت شود، ولی متاسفانه با گذشت ۳ ماه هر روز شاهد وعده و عید‌های توانیر به مشترکان هستیم.

توانیر؛ اطلاعی از تکلیف بیمه‌ای که هر ماه از قبوض مشترکان کسر می‌شود نداریم
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین