تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
plusresetminus
حزب الله:نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به قتل یک قانونگذار انگلیسی، مواجه این کشور با فصل جدیدی از تروریسم را پیش‌بینی کرد.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۷۸۰
انگلیس با فصل جدیدی از تروریسم مواجه است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، نیویورک تایمز در گزارشی به قلم «مارک لندلر»، «مگان اسپسیا» و «استفن کستل» به چاقوکشی اخیر در انگلیس و به دنبال آن جانباختن «سر دیوید آمس» نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلیس، پرداخت و فصل جدیدی در تروریسم را پیش‌ِ روی این کشور پیش‌بینی کرد.
در ابتدای این گزارش آمده است: «درحالی‌که پلیس مشغول تحقیق بر روی ۳ آدرس مختلف در لندن و پرس‌وجو از مظنون ۲۵ ساله این حادثه است، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس، و دیگر قانونگذاران این کشور روز شنبه به مراسمی برای ادای احترام به این نماینده محافظه‌کار انگلیس رفتند.»
در ادامه این نشریه با بیان آن‌که پلیس متروپولیتن لندن اواخر روز گذشته اعلام کرد که براساس قانون مبارزه با تروریسم به آن‌ها فرمان بازداشت فرد مظنون نیز صادر شده است، افزود: «پلیس به طور رسمی این حادثه را تروریستی خوانده است. آن‌ها تاکنون نام مظنونِ بازداشت شده را اعلام نکردند، اما بی‌بی‌سی با استناد به منابع دولتی نام او را «علی حربی علی» نامید و احتمال داد او شهروندی انگلیسی و سومالیایی تبار باشد.»
بی‌بی‌سی همچنین اعلام کرد: «مظنون برای مدتی به برنامه پیشگیری انگلیس تحویل داده شده است که مسئولیت مقابله با افراطی شدن مردم را دارد.»
همچنین پلیس انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاکنون ۳ آدرس مختلف را بازرسی کرده اند و از مردم می‌خواهند هرگونه اطلاعاتی در اختیار دارند به آن‌ها بگویند.
تروریسم
نیویورک تایمز در این باره می‌نویسد: «حمله وحشیانه به دیوید آمس، در ساعات میانی روز و در معرض دیدی عموم مقامات سیاسی انگلیس را مات و مبهوت کرده و همچنین امنیت پارلمان این کشور زیر سوال رفته است. قانونگذاران انگلیس به طور معمول با رأی‌دهندگان به خود ملاقات می‌کنند و در این میان محافظتی در میان نیست تا صحبت‌های این افراد را بشنوند و به شکایاتشان رسیدگی کنند.»
این نشریه آمریکایی در ادامه افزود: «پیش از این نیز در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) حمله‌ای اینچنینی به «جو کاکس»، عضو حزب کارگر در پارلمان، انجام شد و او نیز در جریان این حمله جان باخت. پیش از آن نیز در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) نیز به «استفان تیمس» حمله شد، او نیز عضو حزب کارگر انگلیس بود و از شدت جراحات وارده بر ناحیه شکم، جان خود را از دست داد.»
نیویورک تایمز همچنین چاقوکشی اخیر و جانباختن آمس را یادآور حادثه دیگری دانست که در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) اتفاق افتاد. در آن زمان پسری ۲۰ ساله که سابقه افراط‌گرایی نیز داشت پس از چاقوکشی برای ۲ عابر پیاده در لندن به ضرب گلوله پلیس کشته شد.
این پسر ۲۰ ساله با نام «سودش امان» در آن زمان در نیمه حبس ۳ ساله خود بود و برای مدت موقتی آزاد شده بود، دلیل بازداشت او در آن زمان نیز توزیع تجهیزاتی مرتبط با افراط‌گرایی و در اختیار داشتن اطلاعاتی بود که برای برنامه‌ریزی طرحی تروریستی مفید بود. در آن روز نیز پلیس در حال تعقیب این پسر بود که حمله اتفاق افتاد و کشته شد.

اما شنبه هفته جاری که خبر چاقوکشی و مرگ این قانونگذار انگلیسی منتشر شد، پلیس به حوالی کلیسای محل حادثه رفت تا با شاهدان این ماجرا صحبت کند. اغلب مردم از این حادثه در شوک فرو رفته بودند و با ناراحتی از آن صحبت می‌کردند.
یکی از مشاوران محلی در این کلیسا که ۷۶ ساله است با ناراحتی از مرگ آمس صحبت کرد و گفت: «او بیش از ۴۰ سال زندگی خود را وقف مردم کرد. این حمله به دیوید آمس بود، اما در عین حال حمله‌ای به دموکراسی انگلیس نیز محسوب می‌شد. برای قانونگذاران ما باید محافظت بیشتری در نظر گرفته شود.»
نیویورک تایمز همچنین از لغو برنامه‌های مشابه از سوی قانونگذاران انگلیسی خبر داد که قصد دیدار با هودارانشان را داشتند. برخی از آن‌ها خواستار پایان یافتن تحقیقات پلیس و سپس اجرای برنامه شدند و برخی دیگر نیز گفتند نیاز به اعلام عمومی برنامه نیست و با قرار ملاقات خصوصی با هواداران نیز می‌شود این کار را انجام داد.
«پریتی پاتل»، وزیر کشور انگلیس، نیز از پلیس این کشور خواست تا امنیت انگلیس را به دقت بررسی کند و با تمامی مقامات تماس داشته باشد.
پاتل در صحبتی که در نزدیکی محل حادثه داشت گفت: «نمی‌توانیم به هر فرد با هر انگیزه‌ای اجازه دهیم که ما را بترساند و از کارمان غافل کند.»
جمعه هفته گذشته «سر دیوید آمس» نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلیس در کلیسایی در شهر «اسکس» این کشور هدف چاقوکشی قرار گرفته است. این کلیسا در «لی-آن-سی» در «اسکس» بوده و آمس با افرادی که به او رای دادند نشستی داشت که مورد اصابت چندین مرتبه چاقو قرار گرفت.
این نماینده پارلمان انگلیس به علت وخامت حالش در محل حمله جراحی شد، اما در نهایت جان باخت. آمس نخستین بار در سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۲) برای پارلمان انگلیس انتخاب شد و بار دیگر در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) در انتخابات پارلمانی ساوت اِند وست شرکت کرد.
بوریس جانسون در پی این حمله مصاحبه‌ای را که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین