تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
plusresetminus
حزب الله: نشریه پولیتیکو در گزارشی با توجه به تحولات اخیر پیرامون موضوع هسته‌ای ایران، به نقل از دیپلمات‌های ارشد اروپایی مطالبی را راجع به ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین مطرح کرد.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۸۲۲
تصمیم ایران برای بازگشت به مذاکرات وین قطعی است/ مذاکرات بروکسل فرصتی برای شفاف سازی است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، طبق گفته مقامات اتحادیه اروپا، یک هیات دیپلماتیک این نهاد اروپایی در سفر هفته اخیرش به ایران نتوانست از دولت جدید ایران تعهدی بابت از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین بگیرد. 
یک مقام ارشد اروپایی که می خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: آن ها آماده حضور در وین نیستند. 
ایران در عوض قرار است هفته های آتی با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار کند تا درباره موارد به دست آمده از دور آخر[دور ششم] مذاکرات وین در ژوئن مذاکره کنند. 
این مقام ارشد اروپایی گفت: « فکر بدی نیست که در دیداری طولانی با هیات جدید ایران بنشینیم تا به تمامی متن های موجود بپردازیم و راجع به سوال های مختلفی که ممکن است داشته باشند، شفاف سازی کنیم. مذاکرات هسته ای از زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن به تاخیر افتاد. ایران مرتبا گفته است «به زودی» آماده از سرگیری مذاکرات خواهد بود اما تاکنون نتوانسته است تاریخی را مشخص کند. 

این مقام اتحادیه اروپا همچنین می گوید، تهران علیرغم مشخص نکردن تاریخی برای از سرگیری مذاکرات، «صد در صد تصمیم دارد به وین بازگردد». 
اگرچه یک دیپلمات ارشد دیگر که در جریان مذاکرات بوده است، به شرط فاش نشدن نامش به پولیتیکو گفت: به نظر می رسد این یک بن بست باشد. امیدوارم این طور نباشد که می گویم اما اگر امور به همین روال پیش بروند، به جایی نخواهیم رسید. 
این دیپلمات ارشد در ادامه گفت، مذاکرات آتی در بروکسل «نمی تواند جایگزین ازسرگیری مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا در وین به همراه دیگر اعضای باقی مانده در برجام باشد». 
این دیپلمات با مطرح کردن نگرانی از این که ایران فقط امور را به تعویق می اندازد، گفت: من این تردید را دارم که مذاکرات بروکسل ممکن است فقط انحراف از بحث اصلی و سردرگمی باشند. 
علاوه بر تلاش های دیپلماتیک انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در واشنگتن دیدارهایی داشته است که ایران در دستور کار آن ها در اولویت قرار داشت. بلینکن در این زمینه، علاوه بر لاپید، با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیدار کرده بود. 
بلینکن با تاکید بر عمق نگرانی ها در این باره، اظهار کرد آمریکا در صورت عدم تغییر رویه ایران، گزینه‌های دیگر را نیز در دستور کار خواهد داشت. او گفت، «ما در مواجهه با چالش ایجاد شده از سوی ایران، همه ی گزینه ها را بررسی خواهیم کرد». 
نظر کارشناسان در این باره به دو دسته تقسیم می شود، مبنی بر این که ایران برنامه هسته ای اش را تقویت می کند تا پیش از بازگشت به مذاکرات وین اهرم فشاری ایجاد کند یا تمایلش را برای بازگشت به پایبندی به توافق از دست داده است و آماده تحمل تحریم های ادامه دار آمریکاست. 
علی واعظ، مشاور و رئیس پروژه ایران در گروه بین المللی بحران، معتقد است ایران در نهایت به مذاکرات باز می گردد چون «نمی خواهد از نظر روسیه و چین طرف غیر منعطف و مقصر جلوه کند». او افزود: اما اگر با خطوط قرمزی جدید و پررنگ تر به وین بازگردد، رسیدن به بن بست حتمی است. همه ی طرف های مذاکره باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین