تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
plusresetminus
حزب الله:مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت با تاکید بر اینکه عرضه برندهای خارجی ثبت نشده و مدعی تولید در ایران، قاچاق محسوب می‌شود، تصریح کرد: تنها یک برند خارجی تاکنون اطلاعات مربوط به موجودی واردات خود را ارائه داده و هیچگونه اطلاعاتی از مابقی برندها نداریم.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۸۲۳
کدام پوشاک خارجی، قاچاق محسوب می‌شود؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، افسانه محرابی در یک برنامه تلویزیونی، با تاکید بر اینکه عرضه برندهای خارجی ثبت نشده و مدعی تولید در ایران، قاچاق محسوب می‌شود، گفت: هیچ اطلاعاتی از برندهای خارجی که در ایران شعبه دارند و مدعی تولید در داخل هستند ارائه نشده است و از نگاه وزارت صمت عرضه این برندها، قاچاق است.
به گفته دستورالعمل صدور مجوز تولید بدون کارخانه صادر شده است. بر این اساس برندهای خارجی باید برند و شرکت خود را در داخل ایران ثبت کنند و با یک تولیدکننده داخلی قرارداد ببندند و مشخصات کامل خود را به وزارت صمت ارائه بدهند. اما تاکنون فقط یک برند خارجی اطلاعات مربوط به موجودی واردات خود را ارائه داده و از مابقی برندها هیچگونه اطلاعاتی نداریم.
وزارت صمت مخالف واردات پوشاک از طریق مناطق آزاد
محرابی با اشاره به واردات غیر رسمی پوشاک به شکل ته لنجی و کولبری، اظهار کرد: با واردات پوشاک از طریق مناطق آزاد مخالف هستیم و پوشاک مناطق آزاد نیز باید در داخل کشور تامین شود.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی در ادامه با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از اسفند ماه ۱۳۹۷ باید تمامی پوشاک اعم از واردات و تولید داخل شناسه دار می‌شد، تصریح کرد: بسترسازی لازم برای اجرای طرح شناسه کالا انجام شده و این موضوع به تولیدکنندگان نیز ابلاغ و آموزش‌های لازم ارائه شده است.
اما به گفته وی نظر تولید کننده‌ها این بود که اول باید با کالای قاچاق مقابله و صندوق‌های پست گذاشته شود. چون این شرایط منوط به کد رهگیری توسط صندوق‌های پست است تا شناسه کارآیی لازم را داشته باشد. بنابراین سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت (صمت) در استان‌ها در این زمینه کارهای خود را انجام دادند و به اتحادیه‌ها اطلاع رسانی کردند، اما کار عقب افتاده است.
محرابی با اشاره به رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا در بازارهای دنیا، تصریح کرد: بسیاری از کشورها عرضه پوشاک خارج از فصل ندارند و این پوشاک خارج از فصل به کشورهایی مانند ایران وارد می‌شود.
سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پوشاک قاچاق جمع آوری شد
در ادامه مصطفی پورکاظم شایسته، معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: در نتیجه اجرای طرح مقابله با قاچاق پوشاک در سال ۱۳۹۷، قاچاق پوشاک از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و شاید کمتر از یک میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ رسید.
به گفته وی در نتیجه اجرای طرح جدید این ستاد از مهر امسال هم فقط در ۸ روز گذشته در تهران سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پوشاک برند جمع آوری و ویترین‌ها در مجتمع‌های تجاری بزرگ تهران اصلاح شده است. ستاد مبارزه با قاچاق، طرح جامع مبارزه با قاچاق پوشاک را در سطح عرضه و در مرزها تهیه و ابلاغ کرده و علاوه بر آن جمع آوری و برخورد در سطح عرضه، آغاز شده است.
پورکاظم شایسته با بیان اینکه ۱۲۰ نشان خارجی به ستاد ابلاغ شده که قاچاق محرز است و در طرح جمع آوری باید از سطح عرضه جمع آوری شود، تصریح کرد: اما به رغم استعلام از وزارت صمت که با صراحت سه نشان خارجی دیگر را هم جزو این ۱۲۰ نشان قرار دهند، هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده است. بنابراین برای جمع آوری این برندها منتظر اعلام سیاست وزارت صمت هستیم.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین