تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
plusresetminus
حزب الله: رئیس‌جمهور گفت: من و رئیس‌جمهور روسیه تاکید داشتیم که این میزان از روابط بین ایران و روسیه قابل قبول نیست و مصمم هستیم تا روابط دوجانبه توسعه پیدا کند.
۰
کد مطلب : ۲۷۳۴۷۹
رئیسی: مصمم هستیم تا روابط با روسیه در همه زمینه‌ها توسعه پیداکند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،  حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی گفت: موقعیت ممتاز ایران می‌تواند تجارت از هند تا روسیه و اروپا را کم هزینه‌تر و پررونق‌تر کند و «کریدور شمال - جنوب» هم نقش موثری در این مسئله دارد.
رئیس جمهور امروز در مجلس دومای روسیه سخنرانی کرد و اعلام کرد پایدارسازی و سودمندسازی روابط بین ایران و روسیه نیازمند تسری همکاری‌ها به حوزه‌های علمی، اجتماعی و رسانه ‎ای است و البته بر تامین منافع متقابل در این رابطه و همچنین مصون ماندن از مداخلات عناصر ثالث تاکیده کرده است.
سفیر ایران در روسیه، درباره توافق بین ایران و روسیه در این سفر گفته پیش نویس موافقت‌نامه جامع همکاری‌های تهران و مسکو توسط ایران تهیه شده، اما نیاز به زمان دارد تا در مورد آن رایزنی شود.
رئیسی گفته ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند.
رئیس جمهور روز گذشته به مسکو سفر کرد این سفر به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و در جریان مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران انجام می‌شود. پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشور‌های منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان نیز سفر کرده است.
رئیسی بر «مصمم بودن ایران برای توسعه روابط با روسیه در همه زمینه ها» تاکید کرد و گفت: مواضع دو کشور در بسیاری از موارد مشترک و با توجه به اراده مسئولان ایران و روسیه و ظرفیت‌های موجود زمینه برای توسعه همکاری‌های مشترک وجود دارد.
کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه درباره اهمیت تقویت روابط با روسیه گفته روابط اقتصادی با همسایگان در دولت جدید اولویت دارد و روسیه همسایه بزرگ شمالی ماست که حجم واردات این کشور بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار است و این یعنی بازار وسیع و متنوعی در همسایگی ایران وجود دارد و می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
رئیس جمهور بر غیرقابل قبول بودن سطح فعلی روابط ایران و روسیه تاکید کرده و اعلاک کرده که نظر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز همین است. جمهوری ‏اسلامی ‏ایران به دنبال "تعامل حداکثری" با همه کشور‌های جهان، بخصوص کشور‌های همسایه و هم‏‌پیمان خود است. هدف و مبنای این همکاری شکل‌‏دهی به یک "جامعه‌‏ی جهانی متمدن" است.
رئیس دولت سیزدهم از حضور نظامی چندین ساله آمریکا در عراق انتقاد کرد و گفت: تجربه نظامِ بین‏‌المللی مبتنی بر استیلا و سلطه نشان می‌دهد که برون‏‌داد آن چیزی جز جنگ و خشونت و ناامنی و تفرقه میان ملت‌‏ها نبوده است. در دوران جدید، مفهوم مقاومت، نقش محوری در معادلات بازدارندگی ایفا می‏‌کند.
رئیسی الگوی موفق مقاومت را همکاری ایران و روسیه در سوریه معرفی کرد و این مسئله را تضمین‌کننده‌‏ی استقلال کشور‌ها و قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ای بوده است.
رئیس جمهور درباره سیاست ایران درباره سلاح اتمی هم گفت که سیاست جمهوری‏ اسلامی‏ طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن است که ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد، ولی ما از حقوق ملت خود کوتاه نمی‏‌آییم.
«آمریکا هنوز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برنگشته‏ است» «ایران به چیزی کمتر از حقوق خود رضایت نمی‌دهد» «ایران در رسیدن به توافق جدی است اگر طرف‏‌های مقابل بر رفعِ واقعی و موثر تحریم‌ها جدی باشند» این نکات را رئیسی پیرامون شروط بازگشت ایران به برجام ذکر می‌کند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین