کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاتکلیفی قیمت، برخی تولیدی‌های رب و تن را تعطیل کرد

ایسنا , 18 مرداد 1401 ساعت 14:47

حزب الله:

نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران از تعطیلی تولیدکنندگان رب و تن ماهی به دلیل بلاتکلیفی و ابلاغ نشدن قیمت‌های جدید در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر برخی از واحدها، تولید خود را تعطیل کردند که تعداد دقیق آن‌ها را نمی‌دانیم، اما واحدهایی که تعطیل شدند، بیش از ۵۰ درصد سهم بازار رب و تن را در اختیار داشته‌اند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، مسعود بختیاری در نشست خبری اظهار کرد: تعیین تکلیف قیمت جدید تن ماهی و ربع گوجه چهار ماه به تعویق افتاده که این وضعیت مشکلات جدی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. همچنین آخر تیر وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و تولیدکنندگان برای قیمت ۴۵ هزار تومانی رب گوجه توافق کردند، اما ستاد تنظیم بازار هنوز این قیمت را ابلاغ نکرده است.
وی با بیان اینکه لزوم درج قیمت تولیدکننده در ماه‌های پایانی سال، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرد، تصریح کرد: چند ماه بعد دولت متوجه شد این طرح شدنی نیست و تولیدکنندگان ملزم به درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده شدند که زمینه قانونی هم ندارد.
نایب رئیس سندیکای کنسرو همچنین با بیان اینکه بر اساس یکی از مصوبات ستاد تنظیم بازار در سال گذشته مقرر شده کنسرو تن ماهی و رب گوجه هم مشمول قیمت گذاری پیشینی باشند، تصریح کرد: این در حالی است که قیمت این محصولات با توجه به تعداد بالای تولیدکنندگان و سهم کم محصولات در سبد خانوار، باید بر اساس رقابت در بازار تعیین شود و حتی بدنه کارشناسی وزارت جهاد و سازمان حمایت هم موافق این وضعیت نیستند.
وی افزود: درخواست ما این است که رب گوجه و تن ماهی از قیمت‌گذاری پیشینی خارج شود. اگر این اتفاق نمی افتد حداقل قیمت‌های واقعی درج شود. ما حتی حاضر به تولید با حاشیه سود صفر هستیم تا بتوانیم هزینه های جاری خود را پرداخت کنیم. اما اگر همین مسیر ادامه پیدا کند، نتیجه آن ضربه به تولید کننده است.
تکلیف تولیدکنندگان با اجرای قانون انتزاع
بختیاری در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره تکلیف دستگاه‌ها با وجود اجرای قانون انتزاع، گفت: تولیدکنندگان خودشان هم دقیقا نمی‌دانند با کدام دستگاه روبه رو هستند. متولی صنعت وزارت صمت است، اما با اجرای قانون انتزاع، صنایع غذایی به ویژه صنایع تبدیلی ذیل وزارت جهاد قرار گرفته است. وزارت صمت می‌گوید در حال حاضر فقط متولی برخی امور مثل مشکلات ماشین آلات است و قیمت مواد اولیه مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است. اما سازمان حمایت با وجود اینکه ذیل وزارت صمت قرار گرفته، وظایف و اختیارات فرا وزارتخانه ای دارد و مسئول آنالیز و کارشناسی قیمت نهایی است.
محمد مختاریانی، عضو هیئت مدیره سندیکای کنسرو، نیز در ادامه این نشست گفت: چهار ماه است که مشغول نامه‌نگاری برای تعیین قیمت جدید رب گوجه و تن ماهی هستیم. وزارت جهاد سازمان حمایت هم با قیمت‌ جدید رب موافقت کردند، اما به نظر می‌رسد دو وزیر برای تعیین قیمت یک محصول جزئی اختیار ندارند و همچنان منتظر تعیین قیمت این محصول در ستاد تنظیم بازار، از سوی معاون اول رئیس جمهوری هستیم. این فرآیند تعریف شده برای تعیین قیمت محصولات متنوع، بسیار ناکارآمد است و باعث شده مسئولان وقت خود را به جای مسائل کلان، صرف امور غیرضروری کنند.
وی افزایش قیمت گوجه، ارز نیمایی و دستمزد را از دلایل افزایش قیمت رب عنوان کرد و گفت: کاهش ۱۰ درصدی قیمت روغن هم با تهدید تولیدکنندگان انجام شد. چرا که هنوز مواد اولیه ارزان تر به تولیدی‌ها نرسیده، اما آن‌ها مجبور به کاهش قیمت شدند.
گفتند گران کنید، بعد جریمه کردند!
عضو هیئت مدیره سندیکای کنسرو همچنین در پاسخ به سوالی درباره چرایی دو نرخی شدن قیمت رب در بازار گفت: قائم مقام وزیر جهاد در مقطعی گفت تولیدکنندگان افزایش ۱۲ درصدی را روی کالای خود درج کنند تا پروسه تصویب قیمت انجام شود، اما بعد از مدتی بدون توجه به این مجوز کلامی، تولید کنندگان بزرگ جریمه شدند و برخی از آن‌ها هم تولید خود را متوقف کردند. علت چند نرخی بودن رب در بازار و درج قیمت‌های جدید روی برخی کالاها همین است.
به گفته وی در حال حاضر حداکثر قیمت مصرف کننده رب گوجه در سامانه ۱۲۴ نزدیک به ۴۰ هزار تومان درج شده، اما برای قیمت ۴۵ هزار تومان توافق شده که هنوز ابلاغ نشده است. البته این قیمت به صورت موقت تعیین شده و از نظر تولیدکنندگان قیمت واقعی نزدیک به ۵۵ هزار تومان است.   همچنین قیمت فعلی تن ماهی حدود ۳۵ هزار تومان است که امکان تولید با آن وجود ندارد و درخواست شده برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان حداقل به طور موقت به ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.


کد مطلب: 288993

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/288993/بلاتکلیفی-قیمت-برخی-تولیدی-های-رب-تن-تعطیل

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com