تاریخ انتشارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
plusresetminus
حزب الله: مشاور وزیر ارتباطات علت تأخیر در رونمایی از بسته حمایتی کسب‌وکارها را جذاب‌تر کردن آن اعلام کرد.
۰
کد مطلب : ۲۹۵۳۶۸
حمایت اورژانسی از کسب‌وکارهای آنلاین
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «در حالی‌ که کسب‌وکارهای اینترنتی منتظر بودند تا بسته حمایتی دولت از آنها، سه‌شنبه شب از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شود اما این اتفاق نیفتاد. بیش از همه، کسب‌وکارهای کوچک که بیشترین خسارت را از اختلالات اینترنتی و فیلتر اینستاگرام و واتساپ متحمل شده‌اند، از این اتفاق مایوس شدند. با این حال تماس با مسئولان وزارت ارتباطات حاکی از این است که نوع و کیفیت این بسته تغییر کرده تا جذابیت بیشتری برای کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد کند. ظاهرا این بسته حمایتی در ۱۵ ماده ارائه خواهد شد تا به‌ عنوان مشوقی قابل ملاحظه، در یک بازه زمانی، کسب‌وکارهای اینترنتی و البته کاربران را به سمت پلتفرم‌های داخلی جذب کند. این در حالی است که این روزها خبرهای متعددی درباره تعطیل‌شدن کسب‌وکارهای مجازی اعلام می‌شود و بخشی از آنها در حال تعدیل نیرو و فروش تجهیزات خود هستند. بعضی از این کسب‌وکارها بر این باورند که اگر تا یکی - دو هفته آینده مشکل کسب‌وکارهای اینترنتی رفع نشود، دیگر چیزی با عنوان کسب‌وکار اینترنتی برای مجموعه‌های کوچک معنی نخواهد داشت.
 
تأخیر برای ارتقای بسته
 
محمداحسان خرامید، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با همشهری درباره علت اعلام‌نشدن بسته حمایتی دولت از کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گوید: «ملاحظه‌ای در دولت پیش آمده بود که قرار شد در موعد مقرر (سوم آبان) مصاحبه انجام نشود.»
 
با این حال خرامید تأکید می‌کند که به محض اینکه ساعت و روز اعلام بسته حمایتی مشخص شود، از طرف وزارت ارتباطات اطلاع‌رسانی می‌شود. او در پاسخ به این پرسش که منظور از «ملاحظات» چه چیزی است، می‌گوید: «مسئله این بوده که نوع و کیفیت حمایت‌ها به شکلی جذاب‌تر ارائه شود.»
 
مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین حمایت‌ها را از نوع مالیاتی، تسهیلات، تبلیغات، ناظر بر کاربر و ناظر بر سکو (پلتفرم) اعلام می‌کند.
 
خرامید با اشاره به اینکه این حمایت‌ها در ۱۵ ماده تعریف شده است اما جزئیات آن را اکنون نمی‌تواند اعلام کند، درباره زمان دقیق اعلام جزئیات بسته حمایتی از کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گوید: «حداکثر ظرف یکی دو - روز آینده جزئیات کامل این بسته در یکی از برنامه‌های تلویزیونی مانند «گفت‌وگوی ویژه» رونمایی می‌شود.»
 
این در حالی است که صادق فرامرزی، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، در گفت‌وگو با همشهری و در پاسخ به این پرسش که چه نوع حمایتی، با چه کیفیت یا کمیتی می‌تواند کسب‌وکارهای اینترنتی را برای مهاجرت به پلتفرم‌های داخلی تشویق کند، می‌گوید: «ما اکنون نمی‌توانیم وارد این موضوع شویم و منتظر می‌مانیم تا بسته حمایتی از کسب‌وکارهای اینترنتی به وسیله دولت اعلام شود.»
 
بسته حمایتی ۱۵ماده‌ای
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت از تصویب یک بسته حمایتی در قالب ۱۵ماده متشکل از معافیت‌های مالیاتی، حمایت تبلیغاتی و بندهای گوناگون برای کسب‌وکارهایی که در بستر پلتفرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند، خبر داد. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرنگاران با تأکید بر اینکه توسعه اقتصاد دیجیتال و حمایت از کسب‌وکارهای فضای مجازی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است، این بسته حمایتی را در قالب مصوبه ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت دانست و آن را «بسیار خوب» توصیف کرد.
 
حمایت دو هزار میلیاردی وزارت صمت
 
اگرچه هنوز از بسته حمایتی وزارت ارتباطات رونمایی نشده، اما چند روز پیش وزارت صمت از حمایت دو هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه از کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد.
 
مدیر کل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیمات حمایتی این وزارتخانه برای کسب‌وکارهای متضررشده از قطعی اینترنت گفت: «دو هزار میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده که قرار است هزار میلیارد تومان به‌ عنوان بسته تبلیغات ویژه صداوسیما و هزار میلیارد تومان هم به‌ عنوان بسته تبلیغات ویژه شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از کسب‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت اختصاص دهیم.»
 
امیرحسین اسدی با بیان اینکه به‌ هر حال اگر فیلترینگ برداشته شود، از ظرفیت بلاگرها برای جبران صدمات آنها استفاده خواهیم کرد، تأکید می‌کند که «بحث ما در این مرحله شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی نیست بلکه می‌خواهیم این بودجه را اختصاص دهیم تا طبق قوانین کشور برای جبران صدمات این کسب‌وکارها اقدام شود.»
 
همچنین علاوه بر این موارد، تسهیلاتی کم‌بهره از ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان برای مهاجرت کسب‌وکارهای اینترنتی به پلتفرم‌های بومی در نظر گرفته شده است.»
منبع : روزنامه همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین