کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کنعانی: ایران مخالف جنگ و حامی آتش بس و صلح است

twitter

مشرق , 21 آبان 1401 ساعت 10:25

حزب الله:
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران مخالف جنگ و حامی آتش بس و صلح است، گفت:‌ ارسال سلاح ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، اتهام بی اساسی است که هر روز مطرح می‌کنند تا اقدام روزانه خود در صادرات سلاح به اوکراین را مشروع جلوه دهند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) ۲۰ آبان ماه و در واکنش به اتهامات بی اساس درباره ارسال سلاح از ایران برای استفاده از جنگ در اوکراین در توئیتر نوشت: ارسال سلاح ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اتهام بی اساسی که هر روز مطرح می‌کنند تا اقدام روزانه خود در صادرات سلاح به اوکراین را مشروع جلوه دهند.
وی افزود: مدعیان علیه ایران، هم زمینه ساز شروع جنگ هستند و هم عامل استمرار آن.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر تصریح کرد: ایران مخالف جنگ و حامی آتش بس و صلح است.
چندی است که اوکراین، آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی مدعی استفاده پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شده‌اند. ادعایی که ایران همواره آن را رد کرده است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ اوکراین بر مخالفت با جنگ تأکید کرده بود و حتی در این خصوص نیز امیرعبداللهیان دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای همتای روسش بود. جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها گفته بود که ایران و روسیه همکاری دفاعی با هم دارند ولی ایران برای جنگ اوکراین سلاحی برای روسیه ارسال نکرده است.
روز شنبه ۱۴ آبان ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایران به روسیه پهپاد ارسال کرده، ولی ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین. وی در این باره بیان کرد: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم
وزیر امور خارجه با بیان اینکه مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم، گفت: با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده در اختیار ما قرار دهد. چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیأت سیاسی و دفاعی ما به آن کشور اروپایی رفت. اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور نیافت.
امیرعبداللهیان توضیح داد: علت آن این بود که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند که در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران تحریم را به واسطه پهپاد اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید. اما بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته با همکارم وزیر خارجه اوکراین داشتیم توافق کردیم اگر مستندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست.
وی تصریح کرد: البته اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود. موضع ما در خصوص جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است و در این مسیر جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس جمهور و هم وزیر خارجه بوده و همچنان به این تلاش‌ها تا توققف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین پنجشنبه شب ۱۹ آبان در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر اتهامات بی اساس درباره ارسال پهپاد به روسیه با هدف استفاده در جنگ اوکراین را قویا تکذیب کرد. 
 


کد مطلب: 296619

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/296619/کنعانی-ایران-مخالف-جنگ-حامی-آتش-بس-صلح

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com