تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
plusresetminus
۵ تا ۳۰ کالای اساسی در فهرست طرح کالا‌برگ الکترونیکی قرار دارد

بازسازی کوپن دهه ۶۰

طرح کالابرگ الکترونیکی در بودجه ۱۴۰۱ تصویب شد و به دولت اجازه داده شد چنانچه قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا‌برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه یا طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد...
۰
کد مطلب : ۲۹۷۵۸۵
بازسازی کوپن دهه ۶۰
طرح کالابرگ الکترونیکی در بودجه ۱۴۰۱ تصویب شد و به دولت اجازه داده شد چنانچه قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا‌برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه یا طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به‌طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند. این طرح بیش از ۸ ماه است که از سوی دولت اجرایی نشده است. اما یکم آذر ماه احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ خبر داد و گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌‌ مالی ندارد. پس از اجرای آزمایشی این طرح در یک استان جنوبی، از ماه‌های آینده این طرح برای کل کشور انجام می‌شود.
کالا‌برگ،‌ آری یا نه؟
  محمد باقری‌بنابی، نماینده بناب و نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیکی راهکار حل مشکلات معیشتی مردم نیست، گفت: زیر‌ساخت‌های کشور برای اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیکی آماده نبود. طرح‌هایی همچون طرح کالا‌برگ الکترونیکی برای حل مشکلات معیشتی مردم کارساز نیست و باید مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از اساس و ریشه‌ای حل شود. او ادامه داد: تا زمانی‌که اقتصاد کشور به این شکل است شاید طرح‌هایی همچون طرح کالا‌برگ الکترونیکی در کوتاه‌مدت موثر باشد اما در طولانی‌مدت این طرح‌های اقتصادی برای حل مشکل مردم تاثیر چندانی ندارد.
 
دولت اگر می‌خواهد مشکلات معیشتی مردم را حل کند و از بخش‌های آسیب‌پذیر کشور حمایت کند باید به دنبال سرمایه‌گذاری و افزایش ثروت مردم باشد. این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس طرح کالابرگ الکترونیکی را تصویب کرد اما با گذشت ۸ ماه هنوز دولت نتوانسته زیر‌ساخت‌های اجرای این طرح را در کشور فراهم کند. اگر دولت به دنبال حل مشکلات معیشتی مردم است بحث سرمایه‌گذاری را در کشور جدی بگیرد. در این صورت قدرت خرید مردم بالا می‌رود و می‌توانیم به حل مشکلات معیشتی خوش‌بین باشیم. او اظهار کرد: البته خوب است که این قانون به صورت آزمایشی در یک استان کوچک اجرا شود و با حل مشکلات احتمالی این طرح در کل کشور اجرا شود.
 
اما تاکید می‌کنم حل مشکلات معیشتی مردم با طرح کالا‌برگ الکترونیک اتفاق نمی‌افتد. بعد از ۴۰ سال که از انقلاب می‌گذرد طرح کالا‌برگ طرحی پیش پا افتاده است و در حد ایران اسلامی نیست که کالا‌برگ الکترونیکی بدهیم. باقری ادامه داد: در اجرای قانون هدفمندی یارانه دولت برخلاف قانون عمل کردند. قرار نبود در بخش پرداخت یارانه‌ها شاهد ریخت و پاش باشیم. پرداخت این‌گونه یارانه نقدی با این مبالغ مخالف قانون مجلس است و عملا قانون را دور زده‌اند. با اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیکی پرداخت یارانه نقدی حذف می‌شود.
 
دلیل تاخیرهای سریالی دولت چیست؟
 محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیکی در کشور گفت: طرح کالا‌برگ یکی از مصوبات قانون بودجه است. تاکنون در دولت شیوه‌های مختلف اجرای طرح کالا‌برگ را مطرح و نرم‌افزار آن را تهیه کردند اما در شورای اقتصاد به تصویب نرسید چون نواقصی داشت.
 
او ادامه داد: سازو‌کاری را که برای طرح کالا‌برگ در نظر گرفته شده می‌خواهند به صورت آزمایشی در یک استان کوچک اجرا کنند. تعدادی از کالاهای اساسی با قیمت دولتی عرضه شود و مردم با کارت یارانه‌ای می‌توانند اقلام اساسی را با قیمت‌های دولتی در فروشگاه‌ها تهیه کنند. اما اینکه کدام کالاها مشمول یارانه می‌شود و چگونه محاسبه می‌کنند از مسائلی است که باید وزیر اقتصاد درباره آن توضیح بدهد. میرتاج‌الدینی با اشاره به تاخیر دولت در اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیکی گفت: برخی احکامی که در بودجه تصویب می‌شود نیاز به زیرساخت لازم دارد و نمی‌توان بدون این زیر‌ساخت‌ها آن احکام را اجرا کرد. در ۸ ماه اخیر دولت تلاش می‌کرد راهکاری برای اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیکی پیدا کند. این طرح برای نخستین بار است که در کشور اجرا می‌شود و اگر تمام جوانب کار سنجیده نشود مشکلات و تبعاتی را در جامعه به دنبال دارد.
 
 
 
او تاکید کرد: طی ۸ ماه گذشته نرم‌افزارها و راهکارهایی برای اجرایی کردن طرح کالا‌برگ اندیشیده شد. منتها به تصویب نهایی نرسید. البته ما هم درباره نحوه اجرای طرح کالا‌برگ سوال‌هایی را از وزیر اقتصاد داریم و در هفته آینده در کمیسیون این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره تاثیر اجرای طرح کالا‌برگ الکترونیکی در پرداخت یارانه‌ها گفت: نحوه پرداخت یارانه نقدی تغییر خواهد کرد و احتمال دارد بخشی از یارانه نقدی در قالب یارانه کالا به مردم داده شود. پیشنهاد من این است که کالاها محدود و ۵ یا ۶ قلم نباشد بلکه باید به حدود ۳۰ کالای اساسی یارانه پرداخت شود و اختیار برای خرید کالا در دست مردم باشد.
 
منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین