تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
plusresetminus
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: روسیه و اوکراین به ناچار باید پشت میز مذاکره برای حل مناقشه جاری بنشینند. اقدام نظامی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و فقط خصومت ها را طولانی می کند.
۰
کد مطلب : ۲۹۷۶۲۳
ترکیه: میدان جنگ تعیین کننده درگیری روسیه-اوکراین نیست
 وزیر امور خارجه ترکیه در نشستی در دانشگاه بیلکنت در آنکارا نسبت به «خطر جنگی که می‌تواند دهه‌ها طول بکشد» هشدار داد و گفت: «به هر طریقی، این جنگ بر سر میز [مذاکره] پایان خواهد یافت. ما فکر نمی‌کنیم که این رویارویی از طریق دستاوردهای نظامی در زمین به پایان برسد.»
به گفته چاووش اوغلو، روسیه و اوکراین در جریان مذاکرات در استانبول در بهار قبل از «دور شدن» از میز مذاکره «به آتش بس» بسیار نزدیک بودند. در شرایط جدید نسبت به ماه مارس واقعیت های جدیدی وجود دارد. پیچیده‌تر شده است. به این راحتی نیست. اما نباید امیدمان را از دست بدهیم.
از زمان مذاکرات در استانبول در اواخر ماه مارس، دو طرف برای مذاکره حاضر نشده‌اند. مسکو ابتدا نسبت به چشم انداز توافق صلح خوش بین بود، اما بعداً کی یف را به سوءاستفاده از مذاکرات متهم کرد. مسکو بارها آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده است، در حالی که کی یف سیگنال‌های متفاوتی ارسال کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشتر گفته بود که کشورش «درها» را بر روی چنین مذاکراتی نبسته است، بلکه مجموعه‌ای از شروط، از بازگرداندن سرزمین‌های مورد ادعای کی‌یف تا غرامت‌های مالی از مسکو را در نظر گرفته است. . چاووش اوغلو اذعان کرد که واقعیت از آن زمان «پیچیده‌تر» شده است و ترکیه همچنان باید تلاش کند تا راه‌حلی دیپلماتیک را ارائه دهد. چاووش اوغلو با بیان اینکه ترکیه نیاز به حفظ تعادل در این زمینه دارد، توضیح داد: «یک کشور ناتو بودن به این معنا نیست که ما نمی‌توانیم با روسیه یا سایر کشورها ملاقات داشته باشیم.»
وی با تاکید بر اهمیت سیاست تعادل ترکیه در جنگ روسیه و اوکراین، گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تنها رهبر ناتو است که می‌تواند به طور مساوی با همتایان روسی و اوکراینی خود دیدار کند. عضو ناتو بودن به این معنا نیست که نمی‌توانیم با روسیه یا سایر کشورها دیدار کنیم، باید این تعادل را به خوبی حفظ کرد.
وی افزود: ترکیه در موضوعات میانجیگری در سازمان‌هایی مانند سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و سازمان همکاری اسلامی پیشگام است. او گفت که مبادله زندانیان بین روسیه و اوکراین نیز به ابتکار رئیس جمهور اردوغان انجام شد و افزود که آنکارا نقش تسهیل کننده در گفتگوها در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را نیز ایفا می کند.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین دوران مدرن را "عصر عدم قطعیت" خواند و افزود که "نظام تک قطبی" که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شروع به ظهور کرد، کوتاه مدت است. سیستم تک قطبی "به سرعت" به سمت چندقطبی شدن حرکت کرد.
او از واکنش‌های اتحادیه اروپا، ایالات متحده، یونان و دولت یونانی قبرس علیه پذیرش جمهوری قبرس شمالی (TRNC) به عنوان عضو ناظر سازمان کشورهای ترک انتقاد کرد و گفت: آنها کشورهای ترک را تهدید کردند و آنها را تحت فشار قرار دادند، اما دیدند که جهان ترک دیگر در برابر این تهدیدها و فشارها سر خم نمی کند.
چاووش اوغلو علاوه بر تمجید از ابتکارات ترکیه در آفریقا و آمریکای لاتین، گفت تجارت این کشور با آفریقا از ۴.۵ میلیارد دلار به ۳۵.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است و قرار است امسال به ۴۵ میلیارد دلار برسد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین