تاریخ انتشاريکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
plusresetminus
حزب الله:رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هزینه داروی هر بیمار اس ام آ یک میلیارد تومان است.
۰
کد مطلب : ۲۹۷۷۴۵
توزیع رایگان داروی اس ام آ برای بیماران زیر ۱۰ سال/ ورود یک محموله دارویی جدید به کشور
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حیدر محمدی  در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: در چند روز آینده یک محموله دارویی وارد کشور خواهد شد و تمام این امور با هدف رفع کمبود های ضروری دارو در آینده ای نزدیک است.
 
به گفته وی داروهای اس ام آ پس از گذراندن  شیوه نامه های علمی در کشور تامین شد و از صبح روز چهارشنبه هفته گذشته توزیع دارو ها شروع شده است و داروی بیماران اس ام آ به صورت شربت و تزریقی کاملا رایگان است، بنابراین اولویت اول ما بیماران زیر ده سال است تا جلوی فوت آنها گرفته شود.
 
او افزود: داروهای اس ام آ برای اولین بار وارد کشور شده است و  هم زمان کارهای مطالعاتی برای اولویت بعدی بیماران اس ام آ در حال انجام است. این دارو برای هر بیمار یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد و با ارز ترجیحی وارد شده است.
 
او ادامه داد: آنتی بیوتیک های خوراکی و سرم را از طریق تولید داخل بالا بردیم و آمار تولید در کشور افزایش یافته است. تولید شربت سرماخوردگی به بیش از چهار میلیون عدد در آبان رسیده است.
 
محمدی افزود: از سال ۹۸ مجاز به صادرات دارو به دلیل موضوع ارز ترجیحی و محدودیت ناشی از آن نبودیم و به طور کلی صادرات به ۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بیش از ۹۸ درصد داروی مورد نیاز کشور تولید شده است به طوری که حدود ۲ درصد داروها وارداتی هستند. توزیع سرم های وارداتی در زنجیره کشور کمی زمان بر است.میزان مصرف رمدسیویر در خرداد ۲۰۰ هزار عدد و در تیر به بیش از دو میلیون رسیده بود که پیش بینی مصرف در چنین شرایطی کمی سخت است.
 
او گفت: نحوه نگهداری، دما و رطوبت  دارو باید نظارت شود و خرید دارو خارج از چرخه داروخانه سلامت فرد را به خطر می اندازد.
 
محمدی افزود: ما بر اساس سامانه تی‌تک می‌توانیم از وضعیت دارو در کشور مطلع و آگاه شویم. در واقع، برنامه ریزی ما می‌بایست بر اساس گزارش سامانه تی‌تک انجام شود که این گزارش‌ها را شرکت‌ها در سامانه بارگذاری می‌کنند.
 
وی با اشاره به این که صد درصد داروهای وارداتی در سامانه تی‌تک ثبت می‌شود، گفت: ۹۰ درصد داروهای تولید داخل در سامانه ثبت می‌شود.
 
محمدی به تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: تجهیزات پزشکی ۴ هزار تولید کننده و وارد کننده دارد که ۹۰ درصد تجهیزات پزشکی در سامانه تی‌تک ثبت می‌شود اما ۷۰ درصد تجهیزات قابل استعلام است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: سامانه تی‌تک یکی از ابزارهای نظارتی ما است و به همین خاطر به دنبال تکمیل زیرساخت‌های این سامانه هستیم.
 
محمدی در ادامه با اشاره به ثبت ۹۱۴ کد ژنریک دارو در آخر زنجیره، گفت: طبق قانون، قیمت گذاری مواد اولیه صورت نمی‌گرفت اما ارز ترجیحی به آن پرداخت می‌شد.
 
وی با عنوان این مطلب که دو پیشنهاد به تولید کنندگان مواد اولیه داشته ایم، گفت: ما به تولید کنندگان مواد اولیه پیشنهاد داده ایم یا قیمت گذاری را قبول کنند و یا این که واردات را آزاد می‌کنیم و رقابت کنند.
 
محمدی با اشاره به این که تا آخر همین ماه کمبود های دارویی رفع خواهد شد گفت:ایران یکی از کشورهای پر متقاضی برای طب سنتی است. در زمینه طب سنتی جلوتر از افق ۱۴۰۴ هستیم و دو هزار مجوز و پروانه طب سنتی نیز صادر کرده ایم. طب سنتی در حوزه پیشگیری ورود پیدا کرده اما در حوزه درمان وارد نشده است.
 
او افزود: قیمت قلم انسولین متنوع است، قیمت قلم انسولین تولید داخل حدود ۸۰ هزار تومان و قیمت قلم وارداتی در دو نوع ۱۴۰ هزار  تومانی و ۲۲۰ هزار تومان است. قیمت آزاد انسولین کم تر از کشورهای همجوار است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در طرح دارویار ارز دارو  را اصلاح  و از ارز دولتی به نیمایی تغییر دادیم. در  ۹۵ درصد داروهای ما ارز به مصرف کننده تعلق می گیرد. در طرح دارویار پرداخت از جیب مردم در بسیاری از داروها کاهش پیدا کرده است. 
 
او افزود: یکی از تولید کنندگان اسپری های تنفسی در خط تولید مشکل داشت که برطرف شده است. به طور کلی دو تولید کننده اسپری در کشور داریم.
 
او افزود: ما عدد مشخصی را برای هزینه های مالی دارو ها ارائه می دهیم و این مسئله دلیلی بر افزایش قیمت دارو نخواهند بود.
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین