تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
plusresetminus
حزب الله:مجتبی امینی دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به فعالیت هیأت داوران این دوره از جشنواره دلیل تأخیر در اعلام اسامی داوران را جلوگیری از بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای دانست.
۰
کد مطلب : ۳۰۳۶۰۲
دلیل تأخیر در معرفی داوران فجر چیست؟/ امتیاز برای حضور در جشنواره
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مجتبی امینی دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درباره تأخیر در معرفی هیأت داوران این دوره از جشنواره توضیح داد: به دلیل شرایطی که امسال در آن قرار داشتیم در برنامه‌ریزی جشنواره فیلم فجر از ابتدای امر می‌دانستیم باید براساس پروتکل‌های جدید روند جشنواره تبیین شود تا بتوانیم به‌گونه‌ای جشنواره را مدیریت کنیم تا دست‌اندرکاران جشنواره و دوستانی که می‌خواهند در این رویداد حضور داشته باشند، اعم از صاحبان آثار و هیأت‌های انتخاب و داوری، تحت فشار جریان بی‌اخلاق رسانه‌ای قرار نگیرند.
 
وی افزود: شبکه‌های رسانه‌ای خارج از کشور از هر فرصتی برای فشار به اهالی فرهنگ و هنر استفاده می‌کنند. با این فشارها تلاش می‌کنند تا فضا را غبارآلود کنند. ما اما تلاش داشتیم بستری را فراهم بیاوریم تا اهالی فرهنگ و هنر با آرامش بتوانند در این جشنواره حضور داشته باشند و در آرامش از همه برنامه‌های جشنواره استفاده کنند. قاعده هم این بود که هیأت انتخاب در زمانی که مدنظر داشتیم معرفی شوند، فیلم‌های بخش‌های مختلف براساس همان زمان‌بندی‌ای که مدنظر داشتیم معرفی شدند و داوران هم به همین ترتیب در موعد مقرر معرفی می‌شوند.
 
دبیر جشنواره تأکید کرد: تنها در زمان‌بندی اطلاع‌رسانی درباره ترکیب داوران شاهد تغییر هستیم وگرنه همه چیز برای جشنواره مشخص است. هیأت داوران هم مشغول کار هستند و کارها را بازبینی می‌کنند. ما تنها در زمان‌بندی اعلام اسامی مدیریت رسانه‌ای کرده‌ایم و قصد داریم در موعد مقرر اسامی را اعلام کنیم تا به دوستان‌مان در حوزه فرهنگ و هنر فشاری وارد نشود. طبق همان زمان‌بندی اطلاعات مدنظر رسانه‌ها را در اختیارشان قرار خواهیم داد.
 
احترام به جشنواره در جمع‌بندی آرای داوران یک امتیاز است
 
امینی در پاسخ به این پرسش که با توجه به عدم حضور برخی بازیگران مطرح در نشست‌های رسانه‌ای جشنواره، اگر بازیگری از نگاه هیأت داوران شایسته دریافت سیمرغ دانسته شود اما از حضور در مراسم اختتامیه امتناع کند، موضع شما چیست؟ گفت: این‌ها سوالاتی فنی است. قاعده این است که هر جشنواره‌ای یک شورای سیاست‌گذاری دارد و برمبنای همان سیاست‌ها مسیر جشنواره مدیریت می‌شود. در همین فرآیند هم شایسته‌سالاری اتفاق می‌افتد. وقتی هنرمندی برای جشنواره ارزش قائل است و به این رویداد اعتنا می‌کند و برای فرهنگ کشورش انرژی می‌گذارد و با آن همراه است، قطعاً هیأت داوری در جمع‌بندی آرای خود این مسئله را جزو امتیازات او لحاظ می‌کنند.
 
وی تأکید کرد: این رویکرد مختص به جشنواره فیلم فجر نیست و در تمام جشنواره‌های مطرح دنیا همین قاعده برقرار است. همه جشنواره‌ها براساس حفظ احترام رأی خود برنامه‌ریزی و جمع‌بندی می‌کنند. در جشنواره‌های معتبر دنیا اگر فردی به جایزه آن جشنواره بی‌احترامی کند، به‌طور کامل از جشنواره خط می‌خورد. قاعده همواره همین است. اگر هنرمندی قواعد احترام به یک جشنواره را رعایت نکند، حتماً در دوره‌های بعدی آن جشنواره به او اعتنا نمی‌شود و در فهرست جشنواره حضور نخواهد داشت. این قانون جهانی همه جشنواره‌هاست.
 
پخش‌کننده خارجی هم نمی‌تواند از قرارداد حقوقی عقب‌نشینی کند
 
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره استمرار فضاسازی درباره انصراف فیلم‌سازان خارجی از بخش جشنواره جشنواره‌ها هم تأکید کرد: هیچ انصرافی اتفاق نیفتاده است. همان‌طور که توضیح دادم بخش جشنواره جشنواره‌ها اساساً رقابتی نیست و تنها برای اکران آثار است. در آئین‌نامه همه جشنواره‌ها این قاعده لحاظ شده است که برای حضور هر فیلم در یک رویداد، طرف حساب اصلی پخش‌کننده است نه تهیه‌کننده و کارگردان. قاعده در همه جا همین است.
 
وی درباره اینکه آیا پخش‌کننده می‌تواند فیلمی که ارائه کرده است را از جشنواره پس بگیرد هم گفت: قرارداد منعقد شده یک قرارداد حقوقی است. پخش‌کننده این قرارداد حقوقی را امضا کرده و حق‌پخش را هم دریافت کرده است. رقم قرارداد به‌صورت ارزی به حساب پخش‌کننده واریز شده و نسخه دی‌سی‌پی با کیفیت بالا هم به ما تحویل داده شده است. از نظر قانونی این فرآیند به‌طور کامل طی شده و دیگر نمی‌تواند کسی از آن عقب‌نشینی کند. مانند این است که جنسی که فروخته‌شده و پولی بابت آن دریافت شده است را بخواهیم به خریدار ندهیم! از این منظر موضوعات مطرح‌شده در این زمینه اساساً مهم نیست چرا که این بخش اصلاً رقابتی نیست که بخواهد تغییر در آن به جشنواره آسیب برساند. موضع ما هم در این زمینه کاملاً حقوقی است.
 
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین