تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
plusresetminus
حزب الله: طبق گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، قابلیت‌هایی در پیام‌رسان‌های داخلی در حال شکل‌گیری است که موارد مشابه خارجی فاقد آن هستند.
۰
کد مطلب : ۳۰۳۶۳۵
قابلیت‌های متمایز در پیام‌رسان‌های داخلی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،زمزمه‌های حمایت از پلت‌فرم‌های داخلی طی سال‌های گذشته مطرح بود اما این موضوع زمانی شدت گرفت که چند سال قبل یکی از پیام‌رسان‌های خارجی با محدودیت‌هایی روبه‌رو و همین موضوع لزوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی را داغ کرد. یکی از دلایلی که در گذشته برای محدود کردن این پیام‌رسان خارجی اعلام شد، رفع انحصار از این پیام‌رسان بود که سبب شد موضوع حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی مطرح شود. به همین دلیل، مسئولان روش‌های مختلفی را برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در نظر گرفتند.
در این راستا شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای را در راستای این حمایت در نظر گرفت و همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کرد براساس این مصوبه، کمک‌هایی مانند وام پنج میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی به صورت رایگان ارائه و تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کاهش یافت.
وزارت ارتباطات با تمام قوت برای حمایت از زیست‌بوم پیام‌رسان‌های داخلی و تولید داخل پای کار آمد و وزیر ارتباطات همه دستگاه‌های زیرمجموعه خود را ملزم کردند که کمک شود. به همین دلیل جلسات متعددی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری رایگان امکانات به پیام‌رسان‌های داخلی در هیأت مدیره زیرساخت برقرار شد و بعد از تصویب موضوع در هیأت مدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، ارائه ۵۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند داخلی برای هرکدام از پیام‌رسان‌ها به صورت پلکانی ۱۰ گیگابیتی و در نظر گرفتن پنج گیگ اینترنت به صورت پله‌های یک گیگی به تصویب رسید که مستلزم آن بود که هریک از پیام‌رسان‌ها درخواست‌های خود را در هر بخش ارائه کنند.
حمایت دولت برای ارتقاء و حمایت از پلت‌فرم‌های داخلی ادامه داشت اما این مسیر طی چند ماه گذشته به دلیل ایجاد محدودیت برای دو پلت‌فرم خارجی از سوی مراجع ذی صلاح شتاب بیشتری به خود گرفت و بارها از سوی مسئولان مربوطه گفته شد پلت‌فرم‌های داخلی تقویت و حمایت می‌شوند و در این مدت کیفیت پیام‌رسان‌ها هم به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. درنهایت آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در تاریخ ۱۰ آبان رونمایی شد که درباره جزئیات آن می توان گفت شامل ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی از کسب و کارها و پلتفرم های داخلی می شود.
اما در آیین نامه حمایت ویژه‌ای برای سکوها مشمول درنظرگرفته شده است و آنها می‌توانند از مزایای قانونی حضور در پارک‌های علم وفناوری برخوردار شوند. در واقع به منظور حمایت و برخورداری سکوها از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است شرایط پذیرش و استقرار دفترهای اصلی و شعب پلتفرم‌های مشمول را در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات یا شعب استانی آن فراهم کند.
در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات ایران به تازگی اعلام کرده است، نشستی مشترک با حضور سکوهای مشمول داخلی و بانوان کارآفرین از جمله تولیدکنندگان،  عرضه کنندگان و دیگر فعالان برگزار شد. در این نشست دو سویه که به منظور هم‌افزایی برگزار شد، دوطرف، به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند و محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات نیز در این نشست، اظهار کرد: در حال حاضر به حد نیاز، زیرساخت‌های فنی فراهم است، اما دستیابی به وضعیت مطلوب چه برای این سکوها اعم از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و چه برای کسب و کارهایی که به سکوهای داخلی مهاجرت کرده‌اند، نیازمند زمان بیشتری است.
خوانساری گفت: در پیام‌رسان‌های داخلی قابلیت‌هایی در حال شکل گیری است که موارد مشابه خارجی فاقد آن هستند. معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کارها و استفاده از تخفیف‌های پستی در صورت خرید از فروشگاه‌های مستقر در این سکوها و همچنین کاهش سوءاستفاده‌های مالی موجود بر بستر خرید و فروش در این حوزه و ایجاد اطمینان برای مردم، از جمله این موارد هستند. وی در خاتمه، بهبود وضعیت ابزارها، ویژگی‌ها و خدمات سکوهای داخلی را عامل مهمی در توسعه و گسترش کاربری آنها دانست و نسبت به برگزاری منظم نشست‌های هم‌افزایی در راستای حل مشکلات کسب و کارهای دیجیتال روی این سکوها تاکید کرد.
همچنین عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه الان ارتباط صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های کشور برقرار است، اظهار کرد: روزانه چند میلیون تماس تصویری و صوتی انجام می‌شود، با کیفیت و روز به روز هم بر کیفیتشان می‌افزایند. تمام زیرساخت‌های وزارت ارتباطات پای کار پیام‌رسان‌ها آمده تا بتوانند خدمات با کیفیتی را به مردم ارایه کنند. الان چهار تا پنج پیام‌رسان این کیفیت و قابلیت را دارند و ایتا هم بیشترین اقبال را بعد از روبیکا دارد، به زودی نسخه جدیدش ارایه می‌شود که تماس صوتی و تصویری در آن دیده شده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین