تاریخ انتشارشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
plusresetminus
حزب الله:سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با احیای وزارت بازرگانی در آینده قانون انتزاع نیز از بین می‌رود ؛ پشت پرده گرانی و کمبود اخیر مرغ را تشریح کرد.
۰
کد مطلب : ۳۱۲۳۹۶
پشت‌پرده کمبود و گرانی مرغ از زبان آقامیری/ تغییرات وزارت کشاورزی با احیای وزارت بازرگانی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی است که صحبت های جدی از معرفی وی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رای اعتماد وجود دارد.
در گفتگوی تفصیلی با وی از هر دری صحبت کردیم اما با توجه به بازار ملتهب مرغ که به نظر می رسد در کنار رفتن وزیر قبلی جهاد کشاورزی نیز نقش داشت، بیشتر صحبت شد. آقامیری از شیطنت هایی صحبت کرد که باعث شده بازارمرغ به هم بریزد.
وی از احیای وزارت بازرگانی به نحوی سخن گفت که خود او نیز خیلی تمایل زیادی به نگه داشتن وظایف بازرگانی بخش کشاورزی در وزارت جهادی کشاورزی ( قانون انتزاع)  ندارد، درحالی که وزیر جهاد کشاورزی قبلی دولت سیزدهم ( ساداتی نژاد) بر آن تاکید داشت و آن را از افتخارت خود می‌دانست و این طور مطرح می کرد که با آمدن وی این قانون دوباره احیا شد.
آقا میری در این مصاحبه به نحوی از واگذاری امور کشاورزی به بخش خصوص صحبت کرد که  کلمه «بیزاری» را برای تصدی گری بخش کشاورزی استفاده کرد؛ باید منتظر نشست و دید چقدر این اظهارات عملیاتی می‌شود.
وزارت جهاد کشاورزی , کالاهای اساسی ,
مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید.
در مقطعی بازار مرغ تهران را با کسری 80  درصد اداره کردیم
تسنیم: درباره دلایل گرانی اخیر مرغ و فروش این محصول بالاتر از نرخ مصوب و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای بازگشت آرامش به این بازار را توضیح  دهید.
در سال گذشته در مقطعی شرکت‌های جوجه‌کشی با توصیه انجمن جوجه یک‌روزه به‌مدت 2 هفته جوجه را از دستگاه‌ها خارج کردند و به همین دلیل کمبود شدیدی در تولید جوجه یک‌روزه در کشور صورت گرفت.
 با توجه به آنکه در آن مقطع جوجه‌ریزی به نصف کاهش پیدا کرد در نتیجه اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه، بازار به‌دلیل کمبود تولید مرغ دچار التهاب شد.
 التهابی که به بازار مرغ وارد شد، اثر خود را مدتی بعد گذاشت و بر اثر این التهاب در روزهایی نیز که مشکلی برای تأمین مرغ نداشتیم شاهد اثرات آن بودیم؛ شرایط تولید در زمان حاضر کاملاً عادی و در حال بازگشت به روند قبلی خود است.
یک‌هزار و 200 تن مرغ به‌طور روزانه برای استان تهران مورد نیاز است اما در 10 روز ابتدای اردیبهشت ماه و روزهای پایانی فروردین ماه با کمبود تولید مواجه بودیم به‌طوری که در روزی تنها با 213 تن مرغ  بازار استان تهران را مدیریت کردیم ، درحالی که نیازمند یک‌هزار و 200 تن بودیم و تنها به‌اندازه یک‌ششم بازار، مرغ وجود داشت.
در آن مقطع تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم بازگرداندن آرامش به بازار مرغ کشور بود و عملاً امکان جبران این حجم از کسری مرغ وجود نداشت به همین منظور بخشی از نیاز بازار را در هفته‌های اول اردیبهشت ماه با مرغ منجمد و با جا‌به‌جا کردن مرغ از سایر استان‌ها تأمین کردیم تا از آن شرایط عبور کنیم اما التهاب آن به هفته‌های بعد منتقل شد.
از اول خرداد ماه هیچ مشکلی در تولید گوشت مرغ نداریم و بازار در روال عادی خود درحال حرکت است.
وزارت جهاد کشاورزی , کالاهای اساسی ,
عده‌ای در حال تحریک مرغداران برای جلوگیری از خروج مرغ از مرغداری‌ها هستند!
عده‌ای سوداگر در چهره دلال و خریداران گوشت مرغ در حال تحریک بازار و مرغداران هستند تا مرغ از مرغداری‌ها خارج نشود؛ اما باید توجه داشت که به‌زودی و تا یک هفته آینده یا هفته‌های آتی  به‌طور قطع با مازاد تولید مرغ در کشور مواجه خواهیم بود و ما خود را آماده جمع‌آوری تولید مازاد کرده‌ایم.
برنامه‌ریزی برای تولید 130 میلیون قطعه جوجه در خرداد ماه
تسنیم: وضعیت تولید و جوجه ریزی در کشور چگونه است, در ماه های اردیبهشت و خرداد چه تعداد جوجه ریزی انجام شده است؟
با آمدن من، در اردیبهشت ماه 118 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شده است که در مقایسه با 84 تا 85 میلیون ماه گذشته نزدیک به 30 میلیون قطعه افزایش جوجه‌ریزی وجود دارد.
در صورتی که تقاضای جوجه‌ریزی وجود داشته باشد برنامه‌ریزی شده است که در خرداد ماه حداقل 130 میلیون جوجه‌ریزی انجام شود و وزارت جهاد کشاورزی آمادگی جمع‌آوری و ذخیره تولید مرغ مازاد را دارد.
کل ظرفیت جوجه‌ریزی در کشور 130 میلیون جوجه‌ریزی در ماه است، در صورتی که بخواهیم با ظرفیت کامل تولید داشته باشیم مازاد زیادی خواهیم داشت.
 برای کاهش قیمت جوجه در بازار و افزایش تولید برنامه‌ریزی شده است، اگر کسری وجود داشته باشد برای واردات آن اقدام می‌شود.
تسنیم: به نظر می رسد یکی از مشکلاتی که باعث شد مرغداران در مقطعی کمتر به سمت جوجه ریزی بروند، نگرانی از تامین به موقع نهاده های دامی بود، زیرا وارد کنندگان نهاده در مقطعی واردات خود را متوقف کرده بودند.
درباره گرانی مرغ دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از این موارد نیز تأخیر در اعلام کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی از 9 درصد به یک درصد است (در این مدت واردات نهاده‌های دامی متوقف شده بود).
بر اساس توافقی که با مرغداران صورت گرفته است مقرر شد همزمان با تأمین ثابت نرخ نهاده‌های دامی، قیمت مرغ زنده درب مرغداری 52 هزار تومان، قیمت عمده مرغ 68 هزار تومان و برای مصرف‌کننده 73 هزار تومان باشد.
بر اساس این توافق که به‌درخواست خود مرغداران بود، دولت نهاده‌های دامی مرغداران را با قیمت ثابت و با ارز 28هزارتومانی تأمین کرد اما مرغداران برای عرضه مرغ به‌اندازه کافی به قول خود وفا نکردند.
 اکنون نهاده دامی موردنیاز مرغداران تأمین  شده است و به‌اندازه کافی روی بازارگاه وجود دارد؛ 35 کشتی کالاهای اساسی از جمله نهاده دامی نیز در بندرگاه برای تخلیه و ترخیص وجود دارد.
 برای تأمین نهاده‌های دامی محدودیت ارزی وجود دارد اما مشکل ارزی نداریم؛ امیدواریم در آینده نیز نهاده موردنیاز را تأمین کنیم.
 برنامه‌ریزی شده است که کل بازار مرغ را به اتحادیه‌ها واگذار کنیم و وزارت جهاد کشاورزی تنها سیاست‌گذاری کند.
وزارت جهاد کشاورزی , کالاهای اساسی ,
برنامه‌های آقامیری برای وزارت جهاد کشاورزی
تسنیم: چه برنامه هایی برای توسعه و تحویل در بخش های مختلف کشاورزی دارید؟
از برنامه ام برای وزارت جهاد کشاورزی زمانی رونمایی می شود که بخواهم به مجلس بروم؛ اما سیاست های کلی برای وزارت جهاد کشاورزی از جمله رشد تولید دارم.
رشد تولید از فرمایشات مورد تاکید مقام معظم رهبری است، با رشد تولید تورم نیز مهار می‌شود. شعار حضرت آقا برای سال جاری هوشمندانه است زیرا کارشناسان اقتصادی می‌دانند که فقط با رشد تولید می توان تورم را مهار کرد.
به طور مثل مقام معظم رهبری نفرمودند «کاهش قیمت ها و رشد تولید» یا به تنهایی به مهار تورم اشاره نکردند؛ باید توجه داشت که با افزایش تولید کاهش قیمت ها را شاهد نخواهیم بود بلکه تورم کنترل خواهد می شود.
بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی‌هایی دارد که منجر به رشد تولید شود.
از تصدی‌گری دولت در بخش کشاورزی بیزار هستم
من به شخصه از تصدی‌گری دولت در بخش کشاورزی بیزار هستم و تمام تلاشم آن است که تصدی‌گری‌هایی که می توان به بخش خصوصی واگذار کرد  به این بخش سپرد. کار ما در وزارت جهاد کشاورزی سیاست گذاری و نظارت است و به بخش خصوصی اعتقاد دارم.
تسنیم:کشاورزی قراردادی به عنوان یک اقدام خوب در وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت آیا شما نیز این برنامه را ادامه خواهید داد؟
تولید قراردادی مورد توجه ما است و هر جا لازم  است با تولید داخلی کشور را از واردات بی نیاز کنیم در بازار داخلی با تولیدی قرار دادی هزینه می‌کنیم.
در صورتی‌ که تولید قرار دادی از مبلغ وارداتی آن گران تر باشد نیز تولید داخلی در اولویت است و ما به این موضوع تکلیف، وظیفه و اعتقاد داریم.گاهی اوقات برخی مسئولان فقط به خاطر وظیفه‌ای که دارند اقدام به انجام  این کار می‌کنند اما بنده به این موضوع خود اعتقاد دارم.
باید هر کالایی که می‌توانیم در کشور تولید کنیم از تولید کننده برای تولید آن حمایت شود و اجازه واردات یک گرم از آن را ندهیم تا تولید داخلی شکل گیرد که سیاست کلی نظام و از برنامه های اصلی دولت است.
راه واردات اما بسته نیست، زیرا کشور به دلایل خاص  به صورت مقطعی برای تامین کالایی که دچار بحران می‌شود که به واردات کوتاه مدت می توان آن را مدیریت کرد.
با تولید کنندگان نیز قرار داد می بندیم که به طول مثال مرغ را آنها تولید کنند و  در زمان مقرر با قیمت توافقی خریداری می شود، پول آن به صوت نقد پرداخت می شود.
اما در شرایط بحران نمی‌توان منتظر ماند تا تولید داخلی به بازار برسد و  برای مدیریت بازار باید به سرعت برای واردات اقدام کرد؛ حتی دستگاه های نظارتی نیز تعلل را از ما نمی‌پذیرند و خواهان مدیریت بازار  قبل ایجاد بحران هستند.
برنامه ریزی برای جبران کسری گوشت قرمز با تولید صنعتی دام سبک
تسنیم: بخش کشاورزی با تغییرات مدام آب و هوایی و اقلیمی رو به رو است برای این بحران ها نیز برنامه دارید؟
طبق فرمایش مقام معظم رهبری، خشکسالی واقعه نیست که به یک باره رخ دهد بلکه روندی قابل تخمین است و باید از قبل برنامه ریزی داشته باشیم تا دچار کمبود نشویم؛ از تدابیر وزارت جهاد کشاورزی و دولت است که از قبل برنامه ریزی داشته باشیم.
از چند ماه قبل می‌توانیم پیش بینی کنیم که در ماه های آینده ممکن است در تولید یک محصول کاهش تولید داشته باشیم بنابراین از قبل برنامه ریزی می‌کنیم. در تولید گوشت دام سبک هر ساله کمبود تولید داریم به همین منظور از اکنون در حال برنامه ریزی و تولید برای جبران این کسری هستیم.
برای تولید صنعتی دام سبک در کشور در حال برنامه ریزی هستیم و بازار را تضمین و کمبود موجود در بازار را جبران می کنیم.
بازارهای داخلی مانند مرغ و گوشت قرمز  کاملا رقابتی است؛ در این بازار باید عرضه کننده‌ای داشته  باشیم که بقیه از آن تاثیر پذیر باشد که این موضوع نیز در حال حاضر بخش کشاورزی در حال انجام است و نتایج آن در سال جدید مشخص می‌شود.
وزارت جهاد کشاورزی , کالاهای اساسی ,
تسنیم: چه برنامه هایی برای خودکفایی در تولید کالاهای اساسی از جمله گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی در کشور دارید؟
برنامه مدونی در این خصوص دارم اما با احترام به مخاطبان آن را بعد از ارائه به مجلس شورای اسلامی اعلام عمومی می‌کنم.
احیای وزارت بازرگانی قانون انتزاغ را نیز از بین می‌برد
تسنیم: در بیشتر اوقات، پاشنه آشیل بخش کشاورزی کشور تنظیم بازار آن است و در بسیاری از موارد تولید انجام می‌شود اما بازار تنظیم نمی‌شود؛ در وزارتخانه احتمالی آینده شما چه برنامه ریزی در این خصوص خواهید داشت؟
با احیای وزارت بازرگانی در آینده قانون انتزاع ( تمرکز وظایف بخش کشاروزی از جمله بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی)  از بین می‌رود اما در حوزه تولید برنامه ویژه‌ای دارم و به سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشور و تاثیر آن در نرخ رشد اقتصادی برنامه هفتم و امکان تولید محصولات کشاورزی مختلف به تفکیک توجه می‌کنم.
همچنین در این برنامه تعیین شده که در چه بخش‌های کشاورزی کشور باید افزایش تولید داشته باشیم.
باید توجه داشت که افزایش تولید ما متوازن است یا خیر که به صورت علمی در بخش‌های مختلف کار شده است که در برنامه جامع خود آنها ارائه می‌دهم.
تسنیم: شما چه نظری در ارتباط با قانون انتزاع و حفظ وظایف بازار محصولات کشاورزی در وزارت خانه مطبوع خود دارید؟ 
هر چیزی که لایحه دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی باشد من نیز از آن حمایت می‌کنم.
تسنیم: نظر شخصی نیز در این ارتباط دارید؟
وقتی ما در دولت فعالیت می کنیم نظر دولت بر نظر شخصی من ارجح است.
وضعیت شورای تازه نفس قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی بعد احیای وزارت بازرگانی
تسنیم: در هفته های اخیر نقش شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی بسیار پر رنگ شده و راسا اقدام به تعیین قیمت محصولات اساسی کشاورزی می کند؛ این شورا چه اختیاراتی دارد؟
بر اساس قانونی که در سال 1399 بازنگری شده است، «شورای سیاست گذاری و قیمت گذری محصولات اساسی کشاورزی»  قیمت محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا، آفتاب گردان، مرغ، گوشت حبوبات، شیرخام، کشاورزی را تعیین و تنظیم می‌شود.
قیمت این محصولات می تواند در این شورای تعیین شود و در صورتی که ستاد تنظیم بازار دولت نیز آن را تصویب و ابلاغ کند، حمایت قوی تری از آن صورت گرفته است. وقتی دولت پشت شورا باشد ولو آنکه خود آن شورا نیز قانونی باشد، طبیعی است که قدرت آن بیشتر خواهد شد.
وزارت جهاد کشاورزی , کالاهای اساسی ,
تسنیم: در صورتی‌که قانون انتزاع لغو و وزارت بازرگانی ایجاد شود، این شورا به فعالیت خود ادامه خواهد داد؟
وقتی قانون انتزاع وجود نداشته باشد وضعیت این قانون ( شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی) نیز باید تعیین تکلیف شود و باید قانون جدید در این ارتباط نوشته شود.
معاونت بازرگانی و شرکت بازرگانی دولتی به  وزارت بازرگانی منتقل می‌شوند
تسنیم: با ورود شما به وزارت جهاد کشاورزی چه تغییراتی در ساختار معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت جهاد کشاورزی و اشخاص ایجاد می شود؟
با احیای وزارت بازرگانی در کشور، دیگر معاونت بازرگانی و شرکت بازرگانی دولتی را نخواهیم داشت و به وزارت بازرگانی منتقل می شوند.
تسنیم: شرکت پشتیبانی امور دام در وزارت جهاد کشاورزی باقی خواهد ماند؟
بله، ولی ماموریت‌های از این شرکت که ماهیت بازرگانی داشته باشند، منتقل خواهد شد.
تسنیم: وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در کشور چگونه است؟
وضعیت ذخایر کالاهای اساسی کشور در وضعیت مطوبی قرار دارد و نگرانی برای تامین نیاز مصرف کنندگان وجود ندارند.
تسنیم: چه پیش بینی برای تولید گندم برای سال زراعی جاری در کشور وجود دارد؟
وضعیت تولید گندم در کشور 41 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است و در مقایسه با دو سال قبل 88 درصد بیشتر خریداری شده و لطف خدا شامل حال ما است.
ایجاد آمارنامه دقیق در بخش کشاورزی
تسنیم:با توجه به ضعف آمار در بخش کشاورزی چه برنامه برای رفع ای مشکل قدیمی دارید؟
آمارنامه دقیقی در بخش کشاورزی خواهیم داشت که بتوانیم مشکل قدیمی دقت آمار در بخش کشاورزی را رفع کنیم؛ وزارتخانه را در بخش IT  و رصدخانه بخش کشاورزی منسجم‌تر می‌کنیم.
تسنیم: در بخش پایانی به مواردی اشاره کنید که در سوال های من نبود اما شما تمایل به اطلاع رسانی درباره آن دارید.
بدهی پنبه کاران  و زعفران کاران به طور کامل  از منابع داخلی وزارت جهاد کشاورزی و جابه جایی‌های صورت گرفته، پرداخت شد، تعداد پنبه کاران طلب‌کار 5 هزار و 600 نفر و  تعداد زعفران کاران بیش از 2 هزار نفر بودند.
در حال واگذاری  تمام فعالیت های بخش کشاورزی حتی توزیع مرغ و گوشت به بخش خصوص هستیم و برنامه رشد تولید گندم در کشور داریم.
رویکرد جدیدی در بخش کشاورزی داریم و توجه بیشتری به واحدهای خدمات حمایتی در استان ها می‌شود و همچنین واحدهای ترویجی بخش کشاورزی فعال تر خواهند شد.
مروجین در قالب اردوهای جهادی بخش ترویج کشاورزی وارد عمل خواهند شد و تفکر جهادی در بخش کشاورزی احیا می‌شود؛ بسیاری از اقدامات در وزارت جهاد کشاروزی باید با تفکر جهادی صورت گیرد که خود بدنه بخش کشاورزی نیز در این زمینه پای‌کار است.
 بیش از 50 در صد فعالان بخش کشاورزی کشور تحصیلات زیر دیپلم دارند  به همین منظور برنامه‌های آموزشی بیشتری برای بخش کشاورزی خواهیم داشت و با ورود بخش ترویج به تمام نقاط کشور آنها را با علم روز بخش کشاورزی آشنا خواهیم کرد.تمام خدمات ترویجی ما به صورت رایگان ارائه می شود.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین