تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
plusresetminus
حزب الله: سامان قدوس که از بهترین لژیونرهای ایرانی در اروپا محسوب می‌شود، در دوران مربیگری کی‌روش، ویلموتس و اسکوچیچ نتوانسته جایگاه ثابتی در ترکیب اصلی تیم ملی داشته باشد.
۰
کد مطلب : ۲۶۵۷۹۵
چرا اسکوچیچ به سامان قدوس بازی نداد؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،"چرا قدوس در تیم ملی بازی نمی‌کند؟"، "چرا مربیان حتی به عنوان یک بازیکن تعویضی به اندازه کافی او را به زمین نمی‌فرستند؟" شاید این‌ها سوالاتی باشد که همه از چندین روز قبل از کادر فنی تیم ملی فوتبال می‌پرسیدند که آیا او با توجه به کیفیت بالای خود و سبک بازی متفاوتش، نمی‌توانست گره‌گشای دیدار با کره‌جنوبی و حتی امارات باشد؟
این سوالات حالا جدی‌تر هم شده است. سامان قدوس به عنوان بازیکن تعویضی از دقیقه ۷۲ و به مدت ۲۰ دقیقه مقابل چلسی به میدان رفت و نمایش نسبتا قابل قبولی هم با داشت. او دو بار به سمت دروازه شوت زد که یک بار توسط مندی دفع شد و یک بار هم به بیرون رفت. او در سایر دقایق بازی هم عملکرد پرتلاشی داشت اما در نهایت تیمش مقابل یکی از بهترین تیم های اروپا با یک گل شکست خورد.
با این نمایش و اعتماد سرمربی جوان برنتفورد به قدوس، این سوال مطرح است که چرا تنها بازیکن ایرانی شاغل در لیگ برتر انگلیس نمی تواند جایی در برنامه های کادرفنی تیم ملی داشته باشد؟ به طور قطع مربیگری یک امر سلیقه‌ای است ولی چه موانعی بر سر این راه وجود دارد؟
* چرا قدوس به ترکیب اسکوچیچ نمی‌خورد؟
البته قدوس تا قبل از دیدار با امارات و کره‌جنوبی با بازی‌های خوب خود به خصوص در مرحله قبل، نشان داد که زمان تغییر فرا رسیده و او اکنون آماده اضافه شدن به ترکیب اصلی است. اسکوچیچ این رویکرد را در دیدار با سوریه نشان داد و قدوس را از ابتدا به میدان فرستاد اما شاید کسی متوجه نشد که قدوس در آن بازی اصلا حضور داشته است یا خیر!
در نتیجه جلوی عراق چند دقیقه بازی کرد که تاثیر چندانی نداشت و در نهایت جلوی امارات و کره از روی سکوها جم نخورد و به صندلی‌های ورزشگاه میخکوب شده بود.

برخی کارشناسان معتقدند این موضوع به نوع بازی تیم ملی ایران بازمی‌گردد که مدت‌هاست جایی برای بازیکنان خلاق و بازی‌ساز در ترکیب تیم ملی وجود ندارد؛ این موضوع از زمان کارلوس کی‌روش شروع شد و حالا اسکوچیچ با ترکیب ۲-۴-۴ تیمش جلوی امارات و کره‌جنوبی، تمایل چندانی به خروج یک هافبک دفاعی و جایگزین کردن سامان قدوس نداشت. در واقع اسکوچیچ جلوی امارات و کره ترجیح داد با حفظ نوراللهی و عزت‌اللهی کمربند خط میانی را در فاز تدافعی محکم نگه دارد و نگاهش را به دو هافبک کناری و همینطور دو مهاجم تیم ملی بدوزد.
* محصص: شاید با دفاع سه نفره بتوانیم از قدوس استفاده کنیم
مرتضی محصص، مدرس و کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سبک بازی سامان قدوس و نیازمندی‌های سرمربیان تیم ملی از دوران کی‌روش تا اسکوچیچ که حالا با دو هافبک دفاعی و دو هافبک با قابلیت بازی در جناحین به میدان می‌رود گفت: نباید یک مساله را فراموش کنیم. اگر شما سرمربی چلسی و برنتفورد هم که باشید هر بازی داستان ویژه خود را دارد که مربی آن‌ها را در نظر می‌گیرد. اسکوچیچ هم با من و شما یا هر کس دیگری دیدگاه متفاوتی دارد. هر مربی یک سبک و سیاقی دارد. نمی توانیم به یک مربی حمله کنیم و او را تحت فشار بگذاریم چرا که برنامه هر کسی بر اساس داشته‌هایش است.
این مدرس بین‌المللی فوتبالی ایران با اشاره به شناختش از سبک بازی سامان قدوس اظهار کرد: من جمعا شاید ۱۰ بازی از سامان قدوس دیده ام. شاید شناخت شما بیشتر باشد اما به نظرم سامان بازیکن خوبی است. شکی در این موضوع نیست. او با توجه به خلاقیت و دید خوبی که دارد، یکی، دو قدم از بازی جلوتر است و پاس‌های خوبی را با زمانبندی مناسب می‌دهد. بازیکنانی که می‌توانند بازی را پیش بینی کنند، بیشتر به چشم می‌آیند اما باز هم باید به مربی حق داد که خودش تصمیم بگیرد که می‌خواهد از بازیکنی با این توانایی‌ها استفاده کند یا خیر. این حق را هم به دراگان اسکوچچ بدهیم که با دو هافبک یا پنج هافبک بازی کند.
وی در واکنش به اینکه اسکوچیچ در برابر سوریه قدوس را از ابتدا در ترکیب گذاشته بود اما بعد از آن تاثیر ضعیف در نیمه نخست و خروج از بازی، دیگر دقایق زیادی را بازی نکرده و جلوی امارات و کره هم نیمکت‌نشین بود گفت: ما این بحث را در کلاس‌های مربیگری داریم که شاید یک بازیکن در نیمه اول ۱۰ لمس توپ هم نداشته باشد اما در نیمه دوم سه گل بزند. همه تعجب می کنند که چه اتفاقی افتاد و چرا در نیمه دوم اوضاع تغییر کرد. لحظاتی هست که یک بازیکن در زمین دیده نمی‌شود. شاید مهدی طارمی هم در زمین دیده نمی شود اما تاثیرات آن ها در در کل ۹۰ دقیقه غیر قابل انکار است. سامان هم مثل همه بازیکنان دنیا فراز و نشیب دارد.

محصص در پاسخ به این سوال که قدوس بازیکن باکیفیتی است اما ظاهرا کلید استفاده از این بازیکن را نداریم گفت: شاید اگر سیستم را تغییر دهیم دست و بالمان باز شود. هر مربی یک طراح است و باید سیستم مناسب را برای بازیکنانش پیدا کند. شاید اگر با سه دفاع بازی کنیم، جا برای استفاده از قدوس فراهم شود. البته این حرف‌ها به گوش شیرین می‌آید اما ممکن است دراگان ابزار استفاده از سیستم سه دفاعه را ندارد.
این کارشناس فوتبال تاکید کرد: یه مدت هر روز اسکوچیچ را می‌دیدم. او اهل مطالعه و پذیرش انتقاد است. از طرفی تیم آنالیز تیم ملی همه بازیکنان را حتی کسانی که به تیم ملی دعوت نمی‌شوند آنالیز می‌کند و اشراف خوبی روی بازیکنان دارد.
محصص با بیان اینکه هر تیمی باید بتواند با استفاده از بایکنانش هرج و مرج را به نظم تبدیل کند گفت: هر بازی پیچیدگی خاص خود را دارد. است. در فوتبال دو سیستم (تیم) با پیچیدگی و ویژگی‌های خود مقابل هم قرار می‌گیرند. هر دو سعی می کنند هرج و مرج را به نظم و ارتباط تبدیل کنند. بازی در سطح بالا ساده نیست. من وقتی انتقادی می‌کنم باید راهکار هم بدهم. به اعتقاد من قدوس بازیکن باکیفیتی است و با حضور او بازی ایران بهتر می‌شود. باید دید کادرفنی راهکاری و ابزاری برای استفاده از این بازیکن دارد یا خیر.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین