تاریخ انتشاردوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: ایران مبتنی بر حق ذاتی خود اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را که مستقیم علیه حمله به سفارت ایران در دمشق نقش داشتند مورد هدف قرار داد.
۰
کد مطلب : ۳۳۴۸۳۲
اتفاق اصفهان «ارزش نظامی» نداشت/ سلاح هسته‌ای جایگاهی در «دکترین دفاعی ایران» ندارد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری، در مورد اقدامات دیپلماتیک ایران در رابطه با حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق، اظهار کرد: جنایتی که رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق انجام داد، نقض مفاد منشور ملل متحد و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل متحد بود.
وی افزود: از وظایف حرفه‌ای دستگاه وزارت خارجه بود که این اقدام را در سطح بین‌المللی مورد پیگیری قرار دهد؛ در کمتر از ۲۴ ساعت بیانیه‌ای تنظیم و توسط روسیه در شورای امنیت به بحث گذاشت؛ لذا ایران در این چارچوب عمل کرد.
کنعانی تصریح کرد: متأسفانه به رقم اقدام حرفه‌ای ایران، سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه مانع تصویب بیانیه محکومیت رژیم اسرائیل شدند؛ در سایه نقش منفی این سه کشور، شورای امنیت نتوانست نقش خود را به درستی انجام دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: دستگاه دیپلماسی ایران، در یک دیپلماسی کاملاً فشرده و فعالیت شبانه‌روزی سفارت‌خانه‌ها در خارج از کشور و همچنین برگزاری جلسات توجیهی دو یا چندجانبه با سفرای کشورهای خارجی در ایران، تلاش کرد این اقدام جنایت‌آمیز را محکوم کند.
وی ادامه داد: این اقدامات نتیجه بسیار درخشانی را برای دولت جمهوری اسلامی ایران به ثبت رساند. بیش از ۳۰ مکالمه تلفنی وزیر امور خارجه با مقامات خارجی مشتمل بر این رویکرد بود که آنچه ایران انجام داد، یک اقدام قانونی و مشروع بوده است.
کنعانی ادامه داد: ایران به عنوان دولت متعهد و مسؤولیت‌پذیر در تلاش‌های دیپلماتیک ثابت کرد رژیمی که اقدام به تجاوز کرده باید در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی، تنبیه شود.
وی اظهار کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی و مشروع و مسلم و شناخته شده خود از منظر حقوق بین‌الملل، اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که مستقیماً در عملیات جنایت‌آمیز حمله علیه مقر دیپلماتیک ایران و به شهادت رساندن مستشاران نظامی ایران در دمشق نقش داشتند را مورد حمله قرار داد.
در حفاظت از امنیت ملی خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را انجام داده که متجاوز تنبیه شود؛ ایران نمی‌تواند نسبت به منافع و امنیت ملی و امنیت شهروندان خود دست بسته بماند.
وی تصریح کرد: ایران این عملیات را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به هیچ وجه به دنبال دامن‌زدن به بحران و جنگ در منطقه نیست؛ هیچ هدف اقتصادی، مسکونی یا هیچ شهروند عادی مورد هدف قرار نگرفتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بیان کرد: عملیات پایان یافته است و ایران به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در منطقه است؛ اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به این رژیم کند، پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.
کنعانی اظهار کرد: به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهیم و در حفاظت از امنیت ملی خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا در رابطه به کمک به رژیم صهیونیستی افزود: اگر حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی نبود، این رژیم حتی یک روز امکان ادامه جنگ نداشت؛ مصوبات جدید و مایه تأسف آمریکا جهت کمک به این رژیم، چیزی جز پاداش به جنایات جنگی در سرزمین فلسطین نیست.
کنعانی گفت: متأسفانه دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار یک رژیم غاصب قرار داده که تا به امروز چیزی جز شکست نداشته است؛ طبیعتاً دولت آمریکا روی طرف بازنده شرط‌بندی کرده است.
وی با اشاره به خرابکاری نافرجام در اصفهان هم گفت: جهات ذی‌ربط درباره این موضوع پاسخ داده‌اند؛ اتفاق رخ‌داده ایذایی بوده و ارزش نظامی هم نداشت. رژیم صهیونیستی مسؤولیت این اتفاق را برعهده نگرفته است. این عملیات ایذایی هیچ خسارتی نداشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: ایران در ارتباط با حفاظت از امنیت ملی خود، مقتدرانه ثابت کرده که از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.
کنعانی در ادامه با اشاره به ادعای غیر صلح‌آمیز بودن فعالیت هواپیمایی هما، گفت: چنین چیزی را قطعاً تأیید نمی‌کنم؛ ما ملتزم به قوانین و سازوکارهای بین‌المللی هستیم. هواپیمایی «هما» و سایر خطوط هوایی تابع مقررات بین‌المللی صرفاً در راستای انتقال مسافرین و محموله‌های تجاری هستند.
وی افزود: هیچ‌کدام از مسیرهای ادعایی که در رسانه‌هایی که دارای ضدیت و جوسازی‌های بی اساس علیه ایران هستند، صحت ندارد. جمهوری اسلامی ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است.
موضع ایران در قبال امنیت در منطقه قفقاز جنوبی
کنعانی با اشاره به اهمیت امنیت در منطقه قفقاز جنوبی کفت: امنیت در قفقاز جنوبی برای امنیت کل منطقه اثرگذار است و هرگونه بی‌ثباتی و ناامنی در این منطقه، بر امنیت در منطقه اثرگذار است؛ همواره گفته‌ایم حضور نظامی خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و تأمین منافع ملت‌های منطقه نخواهد کرد.
وی تصریح کرد: هر رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی‌گری در قفقاز جنوبی باشد، باعث پیچیده‌ترشدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب‌زدن به روند صلح در منطقه خواهد بود و چنین چیزی را ایران نمی‌پذیرد؛ کشورهای منطقه مایل به شکل‌گیری سازوکارهایی نیستند که به پیچیدگی شرایط در منطقه کمک کند.
کنعانی با اشاره به نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مباحث مطرح شده درباره اعمال تحریم احتمالی علیه ایران، تصریح کرد: اگر چنین اقداماتی را انجام دهند، پاداش به یک رژیم متجاوز است و اقدام غیر قانونی علیه دولتی است که صرفاً در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض مقرارت بین‌المللی، عمل کرده است.
وی گفت: جای تأسف است که اتحادیه اروپا علیه رژیمی که هفت‌ماه مرتکب جنایت جنگی شده و بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی را قتل عام کرده و مراکز بیمارستانی را مورد حمله جنایتکارانه قرار داده و بیماران و مجروحان و کادر درمانی را در محوطه بیمارستان اعدام و از محوطه بیمارستان به عنوان قبرستان‌های دفن دسته جمعی استفاده کرده و طبل رسوایی آن نواخته شده است، اقدامی را در دیوان بین‌المللی دادگستری صورت نمی‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: اگر کشورهای اروپایی چنین اقدامی را انجام دهند (تحریم علیه ایران)، غیر قانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان اقدام شرم‌آور محسوب می‌شود. اگر کشوری خود را پایبند به رعایت این تحریم‌ها کند، در تاریخ یک شرمندگی را برای خود به ثبت خواهد رساند که از تحریمی حمایت و تبعیت کرده که هیچ مبنای قانونی و مشروع از منظر بین‌المللی ندارد و بلکه پاداش برای رژیم صهیونیستی است.
ماجرای بمب‌گذاری در سفارت ایران در فرانسه چه بود؟
وی در مورد تهدید کنسولگری ایران در فرانسه به بمب‌گذاری افزود: سفیر ایران در پاریس اطلاع‌رسانی لازم را انجام داد؛ اقدام انجام‌شده، یک اقدام فردی بود که سال گذشته هم اقدام تعرض‌آمیز دیگری را شاهد بودیم؛ طبق اطلاعاتی که ما دریافت کردیم این شهروند دچار اختلالات روانی است و پس از ورود ادعا کرد که لوازم همراه او مواد منفجره است که پس از بررسی مشخص شد، این‌گونه نبوده است.
کنعانی ادامه داد: با پیگیری اعضای سفارت، این فرد محل را ترک کرد چون این فرد قبلاً هم اقدامی را انجام داده بود و پرونده او در محاکم قضائی باز شده است؛ تکرار این حادثه نشان‌دهنده آن است که باید دولت فرانسه و دستگاه قضائی فرانسه به وظیفه و مسؤولیت خود عمل کنند.
از همه ظرفیت‌ها برای رفع تحریم‌های ظالمانه استفاده می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به طرح برخی اخبار درباره رایزنی ایران با آمریکا در نیویورک، در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: اساساً ایران برای تأمین حقوق ملت در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا همواره از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است.
کنعانی با بیان اینکه ایران هیچ‌گاه از چارچوب‌های دیپلماتیک کناره‌گیری نکرده است افزود: کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند، آمریکا و شرکای آن بودند. اولاً جمهوری اسلامی ایران در مسیر بی اثر کردن تحریم‌ها مطابق خط و مشی مقام معظم رهبری، تاکنون حرکت و همچنین در مسیر احقاق حقوق ملت ایران از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است و در نشست‌های بین‌المللی و در دیدارها این موضوع مطرح می‌شود؛ سازمان ملل و دیدارهای حاشیه‌ای آن، همواره فرصتی است که این موضوعات مطرح می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران به هر گام مثبتی که در مسیر اصلاح خطاهای گذشته برداشته شود، پاسخ مثبت خواهد داد.
نمی‌توانم تأیید کنم که از طریق ترکیه به آمریکا پیام‌هایی را منتقل کردیم
کنعانی همچنین با اشاره به تبادل پیام بین ایران و آمریکا از سوی ترکیه و اظهارات مقامات ترکیه‌ای در این باره، گفت: نمی‌توانم تأیید کنم که ما از طریق ترکیه به آمریکا پیام‌هایی را منتقل کردیم؛ دولت آمریکا در دو سه هفته اخیر با توجه به پیچیدگی تحولات و عزم ایران برای پاسخ قطعی، پیام‌های متعددی را در کانال‌های دیپلماتیک به ما ارسال کرده و پاسخ لازم هم داده شده است.
وی افزود: مهم‌ترین کانال دیپلماتیک، کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع بود. آمریکا از راه‌های دیگر هم پیام‌هایی را ارسال کرد که از همان کانال‌ها پاسخ داده شد.
کنعانی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر احضار سفیر سوئیس به سپاه به جای وزارت خارجه، گفت: مقامات ذی‌ربط متعاقباً این خبر را تکذیب کردند. کشور سوئیس مهم‌ترین کانال تبادل پیام‌های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا بوده است؛ ارتباط دستگاه دیپلماسی با سفیر سوئیس وجود داشته است و در این زمینه دستگاه دیپلماسی، حرفه‌ای عمل کرده است.
از سرگیری اعزام حجاج به سرزمین وحی
وی در مورد از سرگیری اعزام حجاج هم گفت: خوشبختانه ما شاهد نتیجه بخش بودن این تلاش‌ها بودیم و امروز شاهد آغاز پرواز از ایران به مقصد سرزمین وحی برای انتقال عمره گزاران بودیم.
کنعانی اضافه کرد: اساساً جزو اولین توافقات از سرگیری روابط ایران و عربستان، برگزاری زیارت‌های عمره مفرده بود. به دلیل وقفه طولانی چندین ساله طرفین با برخی نارسایی‌ها مواجه بودند. در سایه مذاکرات انجام شده این موانع برطرف شد و شاهد آغاز عملیات انتقال حجاج ایرانی هستیم و این تحول خوبی است.
کنعانی با اشاره به رایزنی وزرای امور خارجه ایران و اردن، گفت: اردن به عنوان یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی در مجاورت سرزمین‌های فلسطینی و با توجه به نقشی که در مساله فلسطین دارد و همچنین با توجه به مواضع مشترک ایران و اردن در ضرورت توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، رایزنی‌های دوجانبه‌ای در سطح وزرای خارجه دو کشور صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: تلاش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی، از موضوعات مورد توافق میان وزرای خارجه ایران و اردن بوده است. در اجلاس نیویورک هم فرصت دیگری بود که دو وزیر گفت‌وگوهایی با همدیگر داشته باشند.
محورهای سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا
کنعانی همچنین با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاکستان گفت: سفر بسیار مهمی را آقای رئیسی به پاکستان و در ادامه به سریلانکا آغاز کرده است؛ این سفرها در چارچوب دعوت رسمی به عمل آمده انجام می‌شود. این سفر در مسیر استمرار برداشتن گام‌های مؤثر برای تحقق هر چه بیشتر هدف‌گذاری‌های انجام شده میان دو کشور و همچنین گسترش مناسبات با کشورهای دوست در سطح منطقه صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: پاکستان و سریلانکا در اولویت‌های سیاست خارجی ایران هستند و برنامه‌های مشترک برای گسترش مناسبات وجود دارد.
وی ادامه داد: پاکستان و ایران دارای پیوندهای عمیق و ریشه‌دار هستند؛ روابط سیاسی ما روابط قوی‌ای است. انتظار این است که روابط اقتصادی دو کشور، هم‌پای روابط سیاسی توسعه پیدا کند. در این سفر انتظار است علاوه بر تعمیق روابط، تحرک و شتاب جدیدی به همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری داده شود.
کنعانی گفت: با توجه به اهمیت رویکرد اقتصادی در دولت سیزدهم، ارتقای مناسبات دو کشور به سقف ۱۰ میلیارد دلار، یکی از اولویت‌ها است. همکاری‌های امنیتی و امنیت مرزهای مشترک نیز یکی دیگر از اولویت‌های مشترک این سفر است.
وی درباره همکاری گازی ایران و پاکستان هم گفت: بارها توسط مقامات پاکستان اعلام شده که این کشور به پروژه گازی با ایران پایبند است.
وی افزود: سفر به سریلانکا هم مهم است. رئیس‌جمهور بعد از پاکستان، عازم سریلانکا خواهد شد. همکاری‌های ما نزدیک است و همکاری‌های دو کشور در حوزه خدمات فنی و مهندسی از اولویت‌های مهم است؛ در این سفر علاوه بر حضور رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح رسمی پروژه چندمنظوره کانال‌های آب، مذاکرات عالی میان دو کشور هم انجام خواهد شد؛ اسنادی برای این منظور امضا شده است.
سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد
کنعانی همچنین با اشاره به فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزود: دکترین هسته‌ای ایران کاملاً واضح و روشن است و اقدامات صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانیم. اساساً سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی و نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد و بارها مواضع ایران در این‌باره اعلام شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به ادعای مقامات رژیم صهیونیستی در مورد تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران، گفت: کسانی که به دنبال تشکیل ائتلاف بودند، سال‌ها تلاش کردند اما نتیجه‌ای نگرفتند.
کنعانی با اشاره به تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: ترک عادت موجب مرض است؛ سیاست تحریمی علیه ایران شکست خورده است و برای تحریم‌کننده هیچ منفعتی نخواهد داشت و طبیعتاً دست به اقدامی می‌زنند که از قبل تجربه کرده‌اند.
وی تصریح کرد: آن‌هایی که از تحریم‌های فلج‌کننده صحبت می‌کردند، اکنون از پیشرفت‌های ایران انگشت حیرت به دهان می‌گیرند؛ آن‌ها باید از گذشته درس بگیرند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین