تاریخ انتشارسه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
plusresetminus
سخنگوی وزارت خارجه چین تلاش‌های آمریکا برای از بین بردن رابطه تجاری روسیه و چین را «ریاکارانه» دانست و گفت کشورش حق ارتباط تجاری معمول با همه کشورها را برای خود محفوظ می‌داند.
۰
کد مطلب : ۳۳۴۹۶۶
«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تلاش آمریکا برای قطع ارتباط تجاری پکن و مسکو، آمریکا را به دورویی متهم و این پرسش را مطرح کرد که چرا واشنگتن روابط عادی و معمول چین و روسیه را برنمی‌تابد، اما خود برای اوکراین بسته کمک تسلیحاتی ارسال می‌کند؟
اظهارات این سخنگو پس از آن مطرح شد که وال‌استریت ژورنال گزارش داد واشنگتن در تدارک تحریم‌های مالی علیه بانک‌های چینی است تا پکن را وادار به قطع ارتباط مالی با روسیه کند، زیرا آمریکا نگران است تجارت با چین موجب تقویت تولیدات نظامی روسیه شود.
وانگ در این باره به خبرنگاران گفت: «آمریکا از یک‌طرف لایحه حمایت گسترده از اوکراین را ارائه می‌کند و از سوی دیگر، انتقادات بی‌اساسی را علیه تعاملات تجاری و اقتصادی معمول میان روسیه و چین مطرح می‌کند. چنین اقداماتی ریاکارانه و بسیار غیرمسؤولانه هستند.»
او در واکنش به احتمال تحریم بانک‌های چینی توسط آمریکا، گفت پکن بر اساس قوانین، صادرات محصولاتی که کاربری دوگانه نظامی و غیرنظامی دارند را تحت نظارت دارد و نمی‌توان حق چین برای انجام فعالیت‌های اقتصادی معمول با هیچ کشوری را نقض کرد، از جمله با روسیه.
پس از ماه‌ها درگیری داخلی میان نهادهای قدرت در آمریکا، اعضای مجلس نمایندگان این کشور بالاخره در روز شنبه بسته حمایت نظامی ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین را تصویب کردند. گرچه این لایحه هنوز منتظر تایید مجلس سنا و در نهایت امضای رئیس‌جمهور آمریکا است، اما با توجه‌ به اینکه مجلس سنا در کنترل دموکرات‌ها است، پیش‌بینی می‌شود لایحه مذکور در این مجلس هم تصویب شود.
پیش‌تر روزنامه فرانسوی لوموند با اشاره به نزدیک‌ شدن مسکو و پکن در نتیجه درگیری‌های روسیه با اوکراین در ۲۰۱۴ و ۲۰۲۲، گزارش داد آمریکا از این مساله نگران است و از اروپا خواسته این اتحاد را برهم بزند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین